Gå till innehåll

Rio nano skummare


Glenn

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har precis installerat min nya nano skummare av märket Rio. Men har ett stort problem, den låter rätt så högt! Kan höra den genom väggen in till det andra rummet, visserligen så är dörren öppen.

Hoppas att detta inte är något som jag måste leva med, för isåfall kommer den inte att gå många timmar om dagen...

Går det att bota, kommer den att gå in sig eller har jag fått ett måndagsexemplar? Tar tacksamt emot tips på hur jag ska få pumpen tyst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min är också jävligt högljudd,och jag sover i samma rum! men har läst om att det går att få den tystare ifall man limmar fast impellern på nått sett,men är inte säker

kommer du på något kan du gärna PM,a mig och berätta!

Mvh Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren! Lite dystra svar, jag som trodde att någon hade en mirakelkur för detta :ler:

Tystnar den inte inom en vecka så skickar jag den till akvariehimlen, akvariet står i sovrummet. Eller så får den vara ingång när jag inte är hemma. Man får väl vad man betalar för, kan ju inte kräva allt. Men en sak är säker, den kommer inte vara igång på nätterna.

Orion: Du har inte mer information ang. att limma impeller? Skummaren är mer än gärna försökskanin för detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej tycker inte heller att det är "overkill", fast akvariet kommer inte att var särskilt hårt belastat. Är mest intresserad av de lägre djuren. Men tyvärr är Grotech hea 80 en invändig skummare, vill ha en påhängsskummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj Hittade en plastbit i kartongen som skummaren levererades med, halvcirkel med en triangel på. Nästan som en regndroppen fast raktskurna kanter vid avsmalningen, cirka 2mm tjock och det sitter en lite tapp på ena sidan.

Någon som vet var den ska sitta? Hittar inget i manualen eller deras videofilm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ställaren till vatten nivån i skummaren.

Längst till vänster på skummaren där vattnet rinner ut ska det finnas "spår" att fästa den i

den andvänds för att ställa in hur högt vatten du ska ha i skummaren.

hoppas du förstod.

Mvh Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jörgen du har löst bekymmret med platbiten!

Mikael: Har tittat på filmen på youtube, så nu ska inte justeringar av bubblorna vara några problem. Tack för tipset. Förstår att filmen är en stumfilm...

Fredrik: Plastbiten är tydligen för att skummaren ska komma bort från akvarieglaset, en sorts distans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...