Gå till innehåll

Bygga om ett sötvattensakvarie till saltvatten...


dominique

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har en fundering på att bygga om mitt Juwelakvarium på 240 l till ett saltvattenskar.

Jag har tidigare haft ett Deltec möbelakvarium, ett s k Microreef och har någorlunda koll på skötseln när det väl är igång.

Finns det stora nackdelar eller risker med att bygga om ett sötvattensakvarium gentemot att skaffa ett som är anpassat till saltvatten från början? Mitt Microreef hade en sump på ca 50 l i underskåpet, måste jag ha det om jag väljer att placera skummaren direkt i akvariet? Jag vill helst inte borra hål i akvariet. Är det någon som vet ifall Juwels originallysramp klarar av T5 rör eller annan lämplig saltv.belysning? Eftersom vattnet dunstar bort så oerhört snabbt när man har en fritt hängande MH-lampa så skulle jag föredra om jag kan ha kvar ramperna med lock över karet.

VH / Dominique

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej du måste inte ha sump om du väljer att placera skummaren i karet.

Är det T5 i juwels orginalramp? är det inte T8 i den?

Hej NephruruS,

Jag har tittat på rampen och det är T8:or som sitter i originalrampen, 38 W. Innebär detta att rampens "socklar" är för stora för att fungera med T5 rör? Går det att lösa på något sätt? Vilken typ av skummare skaffar jag mig? Den jag hade i mitt Deltec satt i sumpen och hade en liten kopp där proteinerna samlades, hur gör man i det fall den skall sitta i akvariet?

/ Dominique

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byggde ett nytt lock till mitt Juwel, det fungerar men man måste sätta fläktar på för att slippa kondensen.

Så det går åt lika mycket vatten som i ett öppet iallafall.

Sen var jag tvungen att sänka vattennivån för att minimera stänket upp på rör och reflektorer.

Här finns lite bilder

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej NephruruS,

Jag har tittat på rampen och det är T8:or som sitter i originalrampen, 38 W. Innebär detta att rampens "socklar" är för stora för att fungera med T5 rör? Går det att lösa på något sätt? Vilken typ av skummare skaffar jag mig? Den jag hade i mitt Deltec satt i sumpen och hade en liten kopp där proteinerna samlades, hur gör man i det fall den skall sitta i akvariet?

/ Dominique

Japp dom är för stora, kolla oveb´s länk så får du nog tips och idéer ska du se :)

Jadu det finns ju en del skummare som man har i karet och så finns det "påhängsskummare" som man hänger på sidan av karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar mer och mer inse att det nog måste bli en ny ramp om det ska bli saltakvarie. Jag har läst det som Lina har skrivit om sin start av ett 180 l Rio akvarium, snarlikt mitt som är på 240 l. Jag behöver alltså en bra skummare i rätt storlek, två starka pumpar, jag får bygga om mitt filterhus till en ytavrinning samt skaffa mig en MH-lampa och en osmos. Vad skulle ni rekommendera för märken och modeller om jag vill ha allt inuti akvariet och inte vill att det ska se alltför anskrämligt ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...