Gå till innehåll

Sump direkt i akvariet eller i bänken under?


dominique

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag grubblar fram och tillbaka över om jag skall sätta en sump i bänken under akvariet (den blir då väldigt liten eftersom skåpet bara är 25 cm brett, 30 cm djupt och 70 cm högt), tänkte då ha en ca 45-50 cm hög sump. Nackdelen med detta är att jag då måste borra hål i akvariet vilket inte känns jättekul. Det andra alternativet jag funderar på är att göra en sump direkt i akvariet i vilken en Deltec 500 MC, doppvärmare och en pump skulle rymmas. Jag skulle vilja köra en uvc också och då är frågan om det går att placera en sådan på ett bra sätt när sumpen är inne i akvariet? Vad har ni för erfarenheter och vad hade ni gjort?

Tacksam för hjälp / Dominique

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Dominique.

Inbyggd sump är ett utmärkt alternativ om du inte vill borra i karet eller köra med överrinningsbox. Det går att placera UVC´n ståendes i sumpen, så länge du har den delen ovanför ytan där kabeln går igenom. Dvs du får en rätt så liten yta som behövs för att få plats med det om den står upp. Om du inte får i den ändå, så är det ju oftast inga problem att ha den hängandes på kanten, så länge man har ordentliga slang/rör-fästen så man minimerar risken för tömning av sumpen.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...