Gå till innehåll

Deltec P500 icke fluidiserande!


Datate

Rekommenderade inlägg

Har länge försökt hitta en bra lösning på hur man skall köra min ca-reaktor, Deltec P500. Satt nu återigen och googlade info om denna när jag helt plötsligt dyker på info som säger att denna modell är en "non fluidised" reaktor.

Detta måste väl betyda att mediet inte skall sväva i reaktorn, utan den cirkulerar bara vattnet så att det är cirkulation i filtret. Det skulle ju i så fall förklara varför det inte funkade något vidare med Rowalith C+ som vi testade i gamla karet. Pumpen orkade inte alltid få mediet att sväva, och när det väl svävade åkte det ofta in particklar i cirkulationspumpen.

På PF 509 finns ju en ventil på trycksidan på cirkulationspumpen, vilket saknas på P500. Det går alltså inte att styra flödet i reaktorn, vilket redan från början borde gett mig en hint om att man inte borde köra flytande media i reaktorn...

Är det så att man i sådana filter skall använda sig utav grövre media?

Har beställt en AM nålventil för att se om det går att få ett jämnare flöde på min bypass från returen.

Vilket media skall man använda. Särskillt då om man även vill förse karet med magnesium samtidigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...