Gå till innehåll

Foto - vitt blurr i bilderna


havre

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Är väldigt novis när det gäller kameror men försöker mixtra med inställningarna för att få lika snygga som andra här på guiden får. Självklart beror det även på utrustningen, men kameran borde klara mer än jag får den att prestera nu. Största problemet nu är att det blir som ett vitt flimmer/blurr i främst de mörkare partierna i en bild, men jag tycker att hela bilden har denna åkomma. Fotona blir därmed väldigt disiga och skittråka att titta på. Hur kommer det sig att det blir så? Vilken inställning är det jag mixtrat för mycket med åt det ena eller andra hållet?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är absolut ingen expert på att ta kort. Men när jag tar kort är jag noga med att om jag tar kort igenom glaset så gör jag det rakt igenom. Ingen vinkel alls. Vet inte om de hjälper mot ditt vita blurr. Alla mina foton för jag över i ett program som heter Adobe Photoshop Album starter 3.2

När jag får in bilderna i det så jör jag ett tryck på Autofix sen liknar bilderna verkligheten väldigt mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du får reflexer från ströljus runt akvariet. Det är inget man tänker så mycket på när man tittar på akvariet men det framträder tydligt på bild. Åtgärder som jag brukar vidta:

1. Jag har ett fönster nära akvariet och kan inte fotografera förrän det är mörkt ute.

2. Min MH belysning sprider gärna ut ljuset framför akvariet så jag brukar hänga mörkt tyg för belysningen ner till kanten på akvariet när jag vill vara seriös. (Ska ersättas med rullgardin.)

3. Jag ser till att flytta undan mina vita stolar som står framför akvariet samt har helst mörka kläder på mig när jag fotograferar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för två mycket matnyttiga tips. Ska kolla up adobes program

Det är inte helt omöjigt att bilderna blivit bättre när det varit mörkt ute.

Kameran är en Olympus SP-56OUZ och det är absolut ingen proffskamera, men bilderna borde bli bättre än med mobiltelefonen ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...