Gå till innehåll

Vad ska jag ha för invånare?


jorgen

Rekommenderade inlägg

Kommer starta upp mitt Clownhotell till sommaren, men vet inte riktigt vad jag ska ha för invänare i det.

Följande djur skulle jag vilja ha, men vet ej om det passar

Turbosnäckor (känns som ett måste i ett saltvattensakvarie, men hur många)

Eremitkräftor (hur många och vilken sort)

Putsarräkor (tycker dom är så snygga, men kan man ha sådana även om man inte har mycket fisk)

Sjöstjärna (finns det någon lättskött som passar i ett sådant litet akvarum?)

Sjögurka (går det och ha i ett sådant litet akvarium, är dom svårskötta?

Vet ej vad jag ska ha för fiskar, men jag väger mellan:

2 st clownfiskar eller

Blå djävul (har läst att man ska ha dom i stim. är 5 st lagom i ett 58l. akvarium?)

Koraller vet jag ej heller mer än att jag vill ha lättskötta. Det blir väll någon läderkorall till att börja med.

Något sandvändande djur kanke? tips på något lättskött?

Har ni andra tips på djur som skulle passa så skriv det med.

Jag vill att allt ska vara lättskött nu till att börja med, så kan man ge sig på svårare sen när man får det att fungera.

Tacksam för alla svar jag kan få. Vill få det så att invånarna passar ihop så bra så möjligt ifrån början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snäckor och någon räka går bra. Sjöstjärna och sjögurkan kommer inte bli långivad i ett sådant litet akvarium och är även ganska svåra djur att hålla.

Ett par clowner kommer att växa ur ett akvarium i den storleken efter ett tag men till en början så fungerar det. Blå Djävul skulle jag skippa helt då de kan vara väldigt

revirhävdande och fler än en får inte plats, det skulle bli en stor överbelastning på akvariet.

Någon lite gobie skulle man kunna ha tex S. Nematodes.

Skivanemoner, knappar och läderkoraller är relativt lätta och passa bra. Prova att sökpå Clownhotell så kan du kolla vad andra har i sina kar.

Mvh

A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja alltså det låter som om du har full kontroll så därför har du inte fått så många svar tror jag....

Turbo - osäker när för många är för många men du kan nog trycka i ett skapligt gäng även i ett nano. Alger är säkert bra men ser så trist ut på glaset.

Sjöstjärna är bra för den kommer att vända på sanden åt dig. Beroende på storlek men jag har 1 på ~7cm i diameter i mitt 130. Sanden ser bra ut än.

Eremiter - tryck i ett stort gäng småttingar. De tycks gömma sig rätt bra och gör nytta och håller botten snygg. Du kan ju har en macho eremit för looks men som nyttodjur går jag på de mindre :)

Putsarräkor, har 3 i ett 130 liters. Snygga, roliga och nyttiga djur

Sjögurka, no idea.

Ska du ha fiskar som har revir (som tex clowner) så vill du nog sätta i dem samtidigt annars får de lätt issues med andra fiskar. Så kör det ovan först ett bra tag och sedan när nivåer är kanon så populerar du med lite fisk. Tex det du tänkt ovan. Med clown är det inte helt fel med en anemon (inget monster i ett 50l) för de får en bra symbios och även om det kanske inte är helt bevisat så klarar sig båda längre om de har varandra än ensamma.

Synpunkter från er som kört en längre tid godtas gärna så jag inte sitter och trycker i folk lögner :)

Edit:

och så klart fick du ett svar medans jag satt och skrev...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...