Gå till innehåll

Borstmask åt SPS!


Matt_HiHat

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Köpte mig en rosa hysterixfragg alldeles nyss och inatt när jag var upp och spionerade på karet så blev jag lite purken.

Det satt en borstmask på ca 2 dec. och käkade på fraggen. Man såg verkligen hur munnen gjorde en pumpande rörelse medan den systematiskt tuggade i sig polyperna. Den hade återhämtat sig bra vid flytten innan borstmasken var framme och nu så liknar korallen faktiskt en polkagris. Bröt av en gren gjorde den också... :x

Det är lite polyper framme på något ställe och jag hoppas verkligen att den klarar sig. Är övertygad om att det är borstmaskens verk då jag verkligen såg hur den tuggade i sig polyperna och lämnade vita områden efter sig.

Jag vill hämnas!

Trodde att det var ovanligt att borstmaskar går på stenkoraller, den som jag såg var inte alls lika färgad som en fireworm som tydligen ska ge sig på nästan allt, utan mer brunaktig.

Någon som vet något bra djur eller nåt som äter borstmask?

Har nån form av maskfobi (pinsamt värre) sen så länge jag kan minnas, vill alltså inte hålla på och ta bort dem manuellt. Hemska tanke...

Har en sixliner som tydligen ska äta äggen men jag vill ha bort dem som är större också... Jag vet att dem är nyttodjur, men vad jag har förstått det som så finns det inget riktigt revsäkert djur som käkar dem när de blir större och nu har jag fått nog.

Tips vore guld!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha jo det är redan ett alternativ som jag utnyttjat med hjälp av en betydligt mer psykiskt stark person av det andra könet ;).

Dock, så sitter det en rejäl matta av pachyclavularia viridis på stenen där den brukar befinna sig.

Väntar på den lyckliga dagen då det kommer något medel, typ "bristleworm exit" eller nåt...

Då jävlar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I staterna är det visst vanligt att man sötvattensdippar zookolonier innan man introducerar dom i sin burk, de verkar klara detta bra, kanske andra mjukisar också tål ett snabbt dopp?

Jag tar inget ansvar för följderna av mitt råd, utan ville bara dela med mig av tanken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...