Gå till innehåll

White-spotted hermit crab - Dardanus megistos hjälp!!


DanX

Rekommenderade inlägg

Fick en White-spotted hermit crab - Dardanus megistos av en bekant igår, mitt i natten ville jag studera hans beteende, Det är då han är mest aktiv. Efter en liten stunf sökande hittade jag honnom tuggande med maxhastighet på en liten bit av min m-corall:( blev förvånad visste att dom va aggressiv å så och kan ge se på fiskar som är i dålig kondition men inte på det viseeet.. sekunden efter hittade jag min sjösjärna död (3 ben saknades) som jag har haft sen upsstarten ;( är oehört ledsen och vill lära mig mer om honnom så jag vad jag ska göra med han. Har faktis googlat och hittat massa med info men är lite kass på en ...

Snälla kom med vad ni kan

Tack

whitespottedhermit1a.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är en m-corall?

Enligt vad det står på denna sidan så äter den rörmaskar, mollusker och fisk. Inget bra val alltså. Sen att den även äter alger är kanske ingen ursäkt att husera den om man är rädd om sina övriga invånare. Se om du kan få någon med större tank att ta den, tror att den kan göra mindre skada då. Testa annars att mata den med algtabletter, nori eller t.o.m vanliga maskar, enligt artikeln. Tänk också på att den ger sig på andra eremiter om du har det i karet och kan ta kål på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är en m-corall?

Enligt vad det står på denna sidan så äter den rörmaskar, mollusker och fisk. Inget bra val alltså. Sen att den även äter alger är kanske ingen ursäkt att husera den om man är rädd om sina övriga invånare. Se om du kan få någon med större tank att ta den, tror att den kan göra mindre skada då. Testa annars att mata den med algtabletter, nori eller t.o.m vanliga maskar, enligt artikeln. Tänk också på att den ger sig på andra eremiter om du har det i karet och kan ta kål på dem.

M-korall = mjukkorall

Har han i en 570L tank, nu äter han alger med bra fart! han har ätit upp mina nyodlade skivanemoner tidigare idag. Jag har inte listat ut vad han gillar än, och hur skadlig han är!? han får lite tid och anpassa sig annars blir det Köp & Sälj avd kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...