Gå till innehåll

MH Lampa


Guest aquainside

Rekommenderade inlägg

Guest aquainside

Hej ,har fått tag i en begagnad MH lampa när jag köpte lite prylar av en kille. Jag vet inte hur många watt/kelvin/medmera den är på,det står inget, och han visste inget, den är "singel socklad" en stor fet sockel!

Kan det möjligtvis vara E40 sockel? Någon som vet om dessa går att köpa löst, eller måste man ha "barlast"/reaktor mm också,för att kunna använda den. ?!?

Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Låter som en E40. Ser ut så här väl:

171060.jpg

Det går inte att bara koppla in lampan direkt till elnätet som vanlig lampa, utan man måste ha barlast, avsedd för just MH lampa och den styrka som du behöver.

Det finns gott om artiklar här på forumet som ger bra info om vilka komponenter som du behöver, varianter och vilka modeller som finns (eller om du vill bygga engen).

Kolla på www.aquaristic.net eller andra butiker (annonser här på forumet eller under rubriken "affärer" eller "annonsörer").

Mvh,

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Lusläs på lampan, jag tycker du borde kunna hitta någon modellbeteckning eller liknande.

Antingen köper man riktig ramp, eller så skaffar man ett kit (tex här), eller så köper man delarna var för sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest aquainside

Tack så mycket för svaren! Jag har kollat noga på lampan och det står ingenting, risken är väl att den är såpass utsliten? kanske är använd mycket så det är lika bra att köpa nytt.

mvh micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...