Gå till innehåll

nivåvakt


crille

Rekommenderade inlägg

Det är lika stor chans att en aqua care stannar, och stannar en tunze så beror det på slarv från användarendå man inte rengjort sensorn och man har ju en extra nivåvakt ifall den ena skulle gå sönder. Beställ en tunze från tyskland så får du den för ca 1200:-. Mycket billigare än en aquacare och minst lika bra kvalite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Det vore praktiskt med tips om lämpliga reläer att bygga med själv (så slipper jag leta. smiley17.gif).

Tunze's senare modeller har bytt den ena mekaniska sensorn mot en optisk. Jag har för mig att det är den optiska som är "säkerhetssensor", dvs om den inte får likvärdiga signaler från båda så bestämmer den sig för att något är fel och stänger ner. Vettigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Zippo.

Jag kör med nivåvakt från Clas olsson som hänget sig ibland.

Jag vet inte hur man kan rengöra den? den är ju helt tillsluten

har du några tips?

nja rengöringen består mest av att torka rent flytkroppen &

pinnen det blir avlagringar där så att flottören hakar upp sig

har jag märkt !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med classes nivåvakt i två år och den har fungerat

klockrent. Aldrig haft några som helst problem med den. Den behöver

dock rengöras ca var 6månad för mig. Anledningen är att det

bildas kalkalger och andra kalkavlagringar. Genom att låta den ligga i

ättikssprit i nån timme så är den som ny igen. De är desutom så

billiga så att köpa en extra för säkerhetsskull är inga problem.

Jag har gjort som följande. Nivåvakten kopplas in på en av kablarna (om

man skalar av det övre höljet) till en billig luftpump. Denna lufpump

har en slang som går ner i en 25L dunk och slutar just under korken. I

korken finns ytterligare ett hål med en slang som gå från botten av

dunken till akvariumet/sumpen (i mitt fall genom en kalkmixer).

Då nivåvakten nu slås på kommer lufpumpen trycka övertryck i dunken och

pressa upp vatten genom den andra slangen. Denna påfyllningsannordning

kostar ca 400:- att bygga smiley1.gif Dessutom ger

den ett flöde som för mig är lätt att strypa till lagomt flöde till

kalkmixern. Annordningen fungerar sämre då det är en bit för

luftpumpen att trycka vattnet, i mitt fall är det inga problem eftersom

sumpen står lågt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade ett 12v system med dränkbar pump från biltema 79:- funkade mkt

bra gick ner i hålet på en 25 L dunk sedan ett enkelt relä

eftersom nivåvakten klarar max 1A ,testade först utan relä med följd

att det funkade 7/10 bara, inte så bra dom där 3 gångerna det hängde

upp sigsmiley2.gif.

allt finns ritning på om ni söker lite i forumet

enligt "min" elektriker är det inte att rekomendera mer än 120v på nivåvakten "den bränns ut till slut "

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze har ett nivåvakts-system som heter 7607/7, den klipper spänningen till de objekt man anslutit till uttagsdosan samt ger larm om någon av sensorerna indikerar fel nivå. Det är två högnivåflottörer och en lågnivåflottör. Larmet måste kvitteras för att objekten åter ska få spänning.

Tunzes osmolator (automatisk vattenpåfyllning) heter 3155 och har en optisk sensor som känner av om rätt nivå råder samt en flottör om nåt skulle gå fel vid påfyllningen (ex. vis att pumpen ej stoppar). Den optiska sensorn startar och stoppar vattenpåfyllningen.

Jag har använt båda systemen och de har funkat klockrent. Självklart måste man hålla efter sin utrustning för att den ska funka som det är tänkt! Med saltvatten finns risk för saltavlagringar, dessa får man ta bort med jämna mellanrum.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VARNING! Snälla rätt mig om jag har fel så att jag inte ställs ansvarig för något dumt smiley5.gif.

Angående gränsvärdena för classes nivåvakt:

Ok vad jag vet så är måttet VAc voltampere och ska inte förväxlas med

att den "bara" klarar 120Volt (Eftersom det står 120VAC/1A så

menas det att den klarar 1A vid 120V, med ohms lag kan vi således räkna

ut att den klarar 0,5A vid 240V). Voltampere kan man förenklat

skriva som Volt*Ampere vilket enligt ohmslag är Watt. Därför ska vi se

120VAC som ett mått på att den klarar 120W och inte 120V. Min 4W

luftpump torde därför inte vara något som helst problem. Vi kan

räkna lite mer på det här också, Vid 120VA kan vi altså driva en källa

som drar 0,5 Ampere Vid 240Volt, eftersom 240*0,5 = 120W. Min pump kommer att konsumera 4/240V =

0.01666A. Gränsen för vakten var 0.5A vid den spänningen. Altså

lugnt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Oj va länge sen man läste elektronik. Tankesättet är rätt, det man får tänka till lite är ju det där med växelspänning, vilket gör att Ohm´s lag inte riktigt stämmer...det är därför dm skriver 120VAc/1A och inte 120W. Kommer inte riktigt ihåg formlerna för att räkna om det i watt. Kanske inte blev något bättre av det hela...mer än att man ska ha koll på vad man gör innan man ger sig in på nått dumt smiley9.gif

/Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet att det inte stämmer med växelström, därför jag skrev att det <span style="text-decoration: underline;">förenklat</span> kan skrivas som 120W men det gäller bara vid <font face="Helvetica" size="2">resistiv last. Det där med <font face="Helvetica" size="2">korrektionsvärde osv har fallit i glömska med sinuskurvor och gud vet vad smiley5.gif.

Men man kan ändå få en indekator på om man ligger med god marginal från

gränsvärdet. En 4W pump på en 120VAc/1A nivåvakt anser jag vara väldigt

lugnt. Men du har helt rätt att man ska ta det försiktigt med sådant

här!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men vänta lite nu.

Det står faktiskt 120 VAC, inte 120 VA. VAC betyder "V AC" (Volt, växelström), inte "VA".

Hur detta påverkar ert resonemang vågar jag inte svara på. Men jag skulle nog själv inte våga köra 240 V genom nivåvakten i fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej

Instämmer med föregående inlägg. Denna nivåvakt får under inga omständigheter användas för 240 volt. Inte ens för 4Watt. 120 Volt växelspänning eller 100volt liksspänning är max för denna vilket ju tydligt framgår av informationen i katalogen.

Jag pratade med kundtjänst på Clas Ohlsson. Den är avsedd att användas med ett relä. Den kan inte ens användas till att driva en 12V pump direkt eftersom belastningen oftast blir för hög.

Den innehåller två smala tungelement som ger kontakt. Alla som har bytt brytarspetsar på en gammal bilmotor vet vad som händer med sådana kontakter efter ett antal till och frånslag. Ju högre spänning desto större gnista genereras vilken gröper ur och oxiderar metallen. Förr eller senare kommer detta att leda till haveri. Antingen fastnar kontakten i slutet läge vilket leder till att sötvatten fylls på kontinuerligt eller så gör oxiden att ingen kontakt fås. Är man då bortrest på semester några veckor kan ju alla inse vad som händer.

Varför skall man riskera ett akvarium som man kanske harbetalat 20 eller 30-tusen kronor för bara för att sparanågra 100-lappar. Försäkringsbolagen blirdessutom måttligt imponerade av en vattenläcka orsakad av att man kört en 240volt apparat med denna nivåvakt

Mvh Bo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...