Gå till innehåll

Blev med räkyngel igår kväll


Keek

Rekommenderade inlägg

I går kväll (natt) så släppte en av mina putsarräkor sina yngel. intressant hon (jaja vet tvåköniga men hon blev ju mamma) kröp upp högst upp på revpelaren och vädra yngeln hela tiden på väg upp sen ställde hon sig med stjärten uppåt och skicka iväg ett par 1000 (vet ej jag räkna inte) yngel i strömmen. Akvariet blev fullt av yngel som simma runt, så jag håva upp några för att titta på och dom var fullt utvecklade små räkor jag trodde det skulle vara ett larvstadie först.Kan det vara så att räkan skyddar sina larver om dom för gå kvar i karet med andra fiskar och räkor och väntar att släppa dom tills dom utväcklats till räkor? tror det var minst en månad en jag såg rommen första gången.

jag har nykläckt artemia som jag matar med så får man se om någon överlever, iallafall så skall väl Mandarinen få mat idag . jag la dom ca 25 jag fångade upp i en liten burk , lågt vatten =stor vattenyta = mindre risk för syrebrist sen la jag lite filtervadd som jag drog ut till ett tunt flor för att ge lite skydd och något att klättra i (bara en ide som flög genom huvudet kl 01:30) sen så har jag läst dom tar artemia direkt och det hade jag nykläckt så det fick dom en spruta.

några ideer om hur jag skall öka chansen att lyckas få några att överleva?

har en Dansarräka som bär på yngel som skall släppas när som helst. bara mina nya mosaikräkor kvar sen hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja visst är det coolt me yngel?

när ja hade igång min 200 liter tank så förökade sig mina eremit kräftor samt min terminator krabba 1 gång i månaden så karet var ju knög fullt med yngel.

det ända som är problemet med att dom lägre djuren ynglar av sig är att det till 99,5% chans att ynglena dör efter 1-2 dygn ungefär, dom blir antingen uppätna eller så dör dom av sig själv så det är jäkligt svårt att få yngel till vuxet stadie.

Men de ska gå har ja läst på en del amerikanska sidor.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja dom dog så klart hade inte väntat mig något annant egentligen. men det var kul att se släppet . har en putsarräka till som har rom och en kamelräka som nog släpper när som helst.

kanske skall köpa boken och leka lite i höst och göra några försök.

kul iallafall dom kan ju inte må skitdåligt hos mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dags gå till tandläkaren crille :)

på tal om mat så smaka jag på frystorkad krill och dom var ju riktigt goda påminner om såna räkchips som finns i kinamatbutiker fast det blir lite dyrt om man skall äta sig mätt på krill hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...