Gå till innehåll

27 liters kub.


kjaer

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har en 30x30x30 cm kub som jag evt. vill lägga om till saltvatten. Jag kommer att skaffa et större saltvattenskar på min. 100 liter i framtiden, men det skulle vara kul att prova på i det här lilla karet först om det är möjligt.

Har lite frågor:

1. Är det möjligt för en seriös och påläst nybörjare inom salvatten att starta med ett så här litet kar och lyckas?

Om svaret på fråga 1. är ja har jag även följande frågor.;)

2. Karet är av super kvalitet och limmat med en väldigt tunn fog klar silikon. Funkar det bra med klar silikon och saltvatten? Funderar på om det blir en massa alger som inte går att få bort... Blir ju inte så snyggt isf.

3. Är skummare nödvändigt i ett så här litet kar?

4. Belysning blir 18 watt. Vilka koraller skulle passa bra i ett kar av denna storleken?

5. Vilka djur kan jag ha? Skulle helst vilja ha en liten shrimpgoby (heter det räkgoby på svenska?) tillsammans med en pistolräka. Finns det några arter som passar?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är möjligt att starta med så litet,jag själv startade med 37 Liter.

det är ingen fara om det är genomskinligt silicon,det kommer nog inte växa alger där sålänge du har sjyssta värden i karet

du skulle kunna köpa Rio's nanoskummare,har den själv och den fungerar perfekt.300 spänn och du tjänar på det,skummaren fungerar perfekt till mitt 100L kar,även fasst den är lite underdimensionerad.

Ska du inte ha skummare så skulle jag föreslå regelbundna vattenbyten varje vecka. 10% då alltså.

de flesta mjuk koraller skulle funka med den belysningen,men ska du ha stenkoraller så får du nog uppgradera så du har iaf 1w/L.

Du skulle nog kunna ha de flesta gobyarter däri,räkor likaså.tänk bara på att räkor är rätt revirbenägna.

hoppas du fick lite hjälp.

Mvh Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare behövs inte, speciellt inte utan fiskar som skitar ner, 10% vattenbyten räcker gott.

Skivisar och knappar funkar till det ljuset, dom är tåliga och förökar sig snabbt. Finns mängder av varianter som är skitsnygga. Eden filtret som du säkert sett på Plantswap skulle funka utmärkt till det karet att ha tex. rowaphos i. En sak att rekommendera är en refraktometer, salthalten kan ändras snabbt i ett så litet kar, så man måste ha koll på avdunstningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren.:)

Har inget emot att byta vatten varje vecka, det blir ju ändå inte så mycket när karet är så litet.

Jag har faktiskt 24 watt över karet nu, men min hemgjorda lampa är så otroligt ful så jag hade tänkt köpa en sån här istället: http://korallen.dk/product.asp?product=1163

Skulle det inte gå lika bra med ett HOB filter istället för ett ytterfilter? Tar ju lite mindre plats...

Det går väl till och med att bara ha rowaphos i en påse i akvariet eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...