Gå till innehåll

70weller150w mh till 180l?


Andy99

Rekommenderade inlägg

Har ett 180l med mest mjukisar och några knappar. Har två t8 rör och hade tänkt mig att utöka med en mh armatur. Frågan är hur mycket ljus jag ska ha räcker en 70w till. Är det någon som har bilder på respektive 70-150w.

Jag förstår att 150w förmodligen är bättre men räcker det med en 70w samt två t8 rör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med mjukisar och knappar klarar du dig nog bättre med två T5-rör. Då får du bättre spridning och mindre värme ner i karet. En 70w punktlyser ganska mycket såvida du inte har den högt upp. Om du ändå vill gå på MH så skulle jag nog rekommendera en 150w ganska högt ovan karet för att få en större spridningsvinkel hos ljuset om du tror att karet kan klara värmebelastningen som då blir.

Hoppas det blir kanoners anyway!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en 150w oceanlight till mitt 180liters MP, tyckte de lyste på bra och det spred bra också. Någon extra uppvärmingen märkte jag inte av, t8orna som satt orginal i tanken satt så nära vattenytan så dom värmde nästam mer än mh,n.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...