Gå till innehåll

Fästa mjukkorall


Svante

Rekommenderade inlägg

Har hittat ett litet skott av en mjukkorall, vet inte riktigt vad det är för nåt då jag inte har läst så mycket om koraller i och med att jag aldrig tänkt att skaffa någon :)

Den följde med den levande stenen som jag plockade hem igår, och min arbetskamrat sa att jag skulle köra en tandpetare genom basen på den, och sedan vira fast hela skiten med en gummisnodd, gjorde som han sa, men korallen har "släppt" den genomstuckna delen och tummlar nu planlöst runt i vattnet. Tyckte att det läckte ut mycket "gegg" i vattnet när jag släppte ner korallen efter detta, och min skivanemon har inte vecklat ut sig idag efter att lyset tänts som den brukar .... Borde jag se ett samband mellan detta?

Fick även med en annan Korall med stenen, som är rätt liten och ser ut lite som topparna på en bubble tipped anemone vad är det? Sen såg jag ytterligare en ball korall när jag grävde runt efter stenen, en ill-lila grej som bredde ut sig ungefär som kalkalger, men som hade små polyper (det heter väl så dom grejorna som sticker ut? Är verkligen nybörjare :)) Vad kan det ha varit för nåt?

Sen funderar jag även över ljuset ovanför mitt lilla minikar. Har en 9watts lampa över mitt kar på 12 liter (innehåller 8.5 liter vatten) räcker det för att hålla dom vid liv eller bör jag komplettera med en annan? Behöver jag ha något blåljus?

Edit: Den pålfästa korallen tror jag är en Alcyonium efter att ha kollat bland artregistret, men det kanske kan vara något annat också? den är så lite just nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar det verkligen med villken sorts superlim som helst? det känns som om det vore giftigt ...

Någon speciell sorts lim? När man limmar akvarier ska man ju ha ättiksbaserad silicon, när man limmar koraller ska man ha .....baserat superlim?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyanoakrylat, helt vanligt superlim, gel formen funkar bäst.

Dock kan det vara svårt att få det att funka med lim oxå, en del koraller "slemmar" så det är svårt att få limmet att fästa.

Gummiband brukar funka bra, fäst fraggen på en sten bara med bandet, så växer den fast på ett par veckor.

Man kan oxå använda sig av en burk eller ett glas som är relativt högt (typ grogglas) lägga lite grovt korallgrus i botten o slänga i fraggen där, ställ glaset på botten i karet, så växer den fast i gruset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ska jag prova med ett glas tror jag :) om det får platts i akvariet, lite osäker faktiskt...

Hade ju egentligen inte tänkt skaffa några koraller än på ett tag, då karet bara gått i en dryg vecka ... Men allt verkar funka hittills, körde med "levande" sand när jag startade det ... bara fyllde på med vatten blandade salt, sen i med sand å sten, lite för att prova om den verkligen funkade. Så vi får väl se hur det går .... :D Ska försöka posta lite bilder på det som jag fått med mig med stenen så kanske någon kan hjälpa mig med vad jag fått hem för nåt :)

Jag frågade tidigare om ljuset räcker till som jag har, en 9watts avsedd för nån slags mindre sötvattenskar tror jag, alltså inget blåljus eller nåt sånt ... Än så länge verkar det funka som sagt, inga konstiga alger har börjat växa, och det börjar sprida sig lite fina lila kalkalger, något som jag förstått ska växa om karet är i balans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...