Gå till innehåll

Modda ljuset i AN Evolution 1


Prodigal_Son

Rekommenderade inlägg

Är relativt nybliven ägare till ett AN Evolution 1 på 37L och har lite funderingar på ljuset.

Som dom flesta säkert redan vet så finns ju inbyggt månljus (dioder) i Evo-karen som slås på när man släcker ordinarie belysning. Resultatet blir ju att man inte kan använda timer då även månljuset släcks när timern bryter.

Tänkte därför helt enkelt bryta isär funktionerna så att man får separat matning till dagljus och månljus. Någon som gjort detta tidigare eller är jag ute på djupt vatten ?

Om jag nu fixar funktion med två matningar, bör jag ha dubbla timers då?

Dvs en som sköter dagsljuset 8-10h/dag och en som sköter månljuset eller kan månljuset stå på 24/7 utan att det stör?

Läste nåt om att man riskerar korall-lek om man hade månljus på hela nätterna, gäller detta alla storlekar på kar och alla sorters månljus? Då karet är relativt nystartat (ca 2v) så har jag inga koraller än men kommer säkert i nåt senare.

Hoppas nån kan hjälpa mig med svar på mina frågor. Är färsk på det här med saltvatten... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...