Gå till innehåll

Räkmix med vitlök?


Rekommenderade inlägg

Någon som provat? Vi snackar vita prick på blå och bruna kirurger och koffertar. Har läst en hel del där man haft i vitlök (har hört något om ingefära också) när man har gjort sin egen räkmix. Kan någon berätta lite mer, hur mycket ska man ha i? Och har någon ett riktigt bra recept på hur mycket av varje? Vore väldigt tacksam för hjälp. //Marika

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat vitlök en del och har goda erfarenheter (och ett akvarium som luktar grekisk mat)

Jag tar en vitlöksklyfta och mosar den med sidan av ett knivblad... inte genom vitlökspress... inte hackad.

Den här lite mosade klyftan låter jag sedan ligga i vatten tillsammans med artemia/mysis/torrfoder eller vad än det är jag ska mata med... det får dra tillsammans i någon timme innan jag utfodrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha. Fördet däratt man låter detligga och drahar jag hört också, men jag trodde kanske att man helt enkelt gör sin egen räkmix och där tillsätter ett antal klyftor. Finns säkert ett antal sätt att göra det på. Så du (Dykaren) har alltså positiva erfarenheter? Gäller det framför allt vita prick eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina fiskar har aldrig varit särskilt förtjusta i räkmix... därför låter jag bara mata dra tillsammans med vitlök istället.

Och det gäller vita prick på pallettkirurger och Leucosternon-kirurg.

Några andra problem har jag inte haft så där kan jag inte svara på om det hjälper eller ej...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varsågoda! smiley14.gif

Eftersom jag fick receptet från en affär så kanske jag inte borde lägga ut det på ett allmänt forum... smiley9.gif

Men jag skickar det gärna till alla som vill ha det. Det tror jag inte de skulle ha något emot, bara PM:a mig så får ni det!

Ted: Jag skickar det till dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...