Gå till innehåll

Vodka+Zeolith+UV-F 18W?


DanX

Rekommenderade inlägg

Hej,

1. Är den nån här som har testat Aquatic nature Zeolith? funkar det? är det nån skillnad mellan Aquatic natue zeo eller zeo´s eget märke som säljs på Bioted Marine?

2. Tillsatte 2,5Ml vodka sen torsdag´s förra veckan efter släkning i en 570L, Nu har det gått nästan 5 dagar, har verken sett vitt hinna på rutan eller i skummaren.. fast skummaren har börjat skumma mer, och geggan i koppen är inte mörkbrun längre, lite lite mjölkig kanske.. ska jag dra upp dosen eller ha tålamod ett tag till?

3. Satte min Uv 18W ur funktion pga zeo metoden, är lite orolig att den också dödar bakterier som jag försöker föröka, eller har jag fel? En nykomling har dragit med sig vitaprickor till sitt nya, har aldrig medicinerad karet innan och vill inte göra det heller.. så vad säger ni då?

Bild: zeolith-980.jpgzeolith

post-2360-14468915737104_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hasse,

1. Jag har inte hört något om Aquatic Natures zeolitsubstrat. I Sverige är väl främst två tillverkare annars vanliga hos akvarister - Korallenzucht's ZEOvit och Fauna Marins UltraLith. Det finns många åsikter om vilket zeolitsubstrat som är bäst (eller om det är någon skillnad), men låter det vara osagt (jag har KZ i mitt revkar och FM i mitt fiskkar för att vara garderad ;) )

Det finns bl.a. denna tråd som diskuterar skillnader: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=23051

3. Det finns flera trådar som behandlar detta, se t.ex. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=23217

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara svara på fråga 2, de andra kan jag inget om. Din skummare beter sig som min när jag kör med vodka så det är ett bra tecken. När jag ökar min vodka dos så gör jag det med ca 1ml per gång och då med 4-6 dagars mellanrum. Detta för att noga kunna följa förändringar i karet.

Jag förmodar att du har höga värden av nitrat och fosfat? Det är viktigt att du mäter värderna ofta så du ser om och när det vänder neråt. Tålamod och långsiktighet är viktiga egenskaper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...