Gå till innehåll

De där j-a vita prickarna!


Rekommenderade inlägg

Har satt in ett nytt UV idag, och ska ta alla värden nu. Men ju mer jag läser desto oroligare blir jag. Hur 17 ska jag lösa det här? Att fånga all fisk för att ta tillbaka den till det gamla akvariet för att medicinera där, det kommer ju inte att funka. Om jag inte plockar ur varenda sten förstås, 120 kg eller vad det är. Men sedan då? Har läst hur mycket som helst. Inte medicinera i burken! Använda koppar?! Ha burken stå i 6 veckor utan fisk i när man har tömt den. Om man tömmer den... Vi vet inte vad vi ska hitta på. Har stängt av MH nu i några dagar, ska mata med vitlök tänkte vi och nytt UV. What else?

Har inga koraller i burken ännu, bara två skivanemoner.

//Förtvivlad Marika

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är Du säker på att det är Cryptokarion (vanlig prick) o inte Odinium? Odinium är en mängd mycket små prickar kan ibland se ut som damm över fiskarnas kroppar. Om det skulle vara Odinium så måste du ut med fiskarna och medicinera, ju förr desto bättre. Dessutom måste du tyvärr låta burken gå tom i en månad minst eftersom parasiterna kan överleva i sandbädden för att vänta på värddjur som de kan hoppa på.

Men nu hoppas vi att det är vanlig prick, om du inte har möjlighet att fånga dom så är det UV som gäller, UVét tar död på de frisimmande parasiterna men inte de som sitter på fiskarna. Dessa måste fiskarna klara av själva. Faller av på tre dagar ungefär....

Vitlök kan hjälpa, vad som däremot inte hjälper är de "revsäkra" medicinerna, jag har provat ett flertal utan någon som helst funktion, nu senast Saliferts nya som sa sig fungera mot både crytokarion o odinium. Bara skit rent ut sagt, seriösa handlare borde inte sälja dessa "revsäkra" mediciner, de ökar bara risken för att folk hoppas på det bästa o låter den sjuka fisken/fiskarna gå kvar, med en överhängande risk att samtliga fiskar smittas.

Nu är det inte alltid så att de andra fiskarna smittas, är de i god kondition så kan de stå emot rätt så bra...

Men kan du få fatt i fisken/fiskarna och medicinera men t.ex. kopparbaserad medicin i kombination med färskvattensdopp så är det det bästa varianten när det gäller medicinering.

Jag kan ju nämna att min palett som jag har haft ett tag nu får prick så fort jag stänger av UV´n. Den fick en del prick av en vitböstad kirurg (som dog på tre dagar) men klarade det bra med uv.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har tittat ordentligt nu igen, och det är ju jättesvårt att veta vilket det är. Det är ganska mycket prickar, både på kroppen och på fenorna, och någon på ett öga eller två också. Det är palleterna, och mina två koffertar som har det. Kokofferten är värst av de två, och de blå är väldigt prickiga. Har någon prick på de bruna kirurgerna också, men clown, anemonfisk, mandarin och gylta verkar må bra. Äter gör de, och är livliga som vanligt, så det är bara prickarna liksom. Insåg precis nu, att vår svartvita clown är borta. Såg den nog inte igår heller om jag tänker tillbaka. Var 17 har den tagit vägen nu då, den har mått hur bra som helst och inga problem överhuvudtaget. Skumt. Plötslig fiskdöd.

Vita prickarna kom när vi hade flyttat över fisken till det nya akvariet, och det är väl ett tydligt tecken trodde jag att det är vita prick. Och nog har det varit så här i ett par tre veckor nu. SUCK. Varken bättre eller sämre på de blå, men kokofferten har fått massor nu de senaste dagarna.

Vill ju in i det längsta slippa flytta all sten för att fånga fisken, och även om vi gör det, så vad är det som säger att de blå inte bara blir stressade och får tillbaka det när vi flyttar dem igen sedan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis bytt rör som sagt, men på måndag ska vi beställa en helt nytt som kommer att räcka lite bättre, det här är ju bara ett 30 W på 1000 liter, och det är nog kanske lite väl lite. Det här nya röret sätter vi då tillbaka i den gamla burken. Detnya kommer räcka bättre. Vet att Magnus har strypt det lite nu, men vad ska det vara för flöde tro? Och varför säger du att vi ska mata mycket, hjälper det alltså? //Marika

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...