Gå till innehåll

Skummare och Juwelbox, fult i akvariet!!!


dominique

Rekommenderade inlägg

Jag funderar och funderar på hur jag skall göra med min skummare och med ytavrining. Efter att ha läst så många trådar här där ni skriver att ytavrinning behövs så funderar jag över vilken den bästa lösningen är för att få en snygg och praktisk lösning för skummaren och ytavrinning i akvariet. Jag har köpt en Deltec MC 500 och jag har en Juwelbox sittandes i akvariet som kan nyttjas som ytavrinning MEN båda dessa är väldigt fula.

Hur hade ni gjort för att få en snyggare lösning? Det vore väldigt intressant att se bilder på lösningar med skummare och ytavrinning inuti akvariet.

VH / Dominique

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft de tankarna, för att nyttja endast en sida av karet så blir det ytterst lite plats mellan skummaren och juwelboxen. Kan inte detta bli ett problem för vattenflödet in i boxen om jag dessutom sätter en bakgrund framför de båda? Och borde jag sammankoppla dem på något vis, ytavrinning och skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bästa hade varit om skummaren fick sitt vatten från juwelboxen på något sätt.. då får du 'rätt' vatten genom skummare.. dvs ytvatten. hur du ska lösa det vet jag dock inte..

har inte sett en mce500 live så jag vet inte exakt hur den tar in vatten, men jag gissar att det är från en sida typ..

mvh manne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu så står juwelboxen i det högra hörnet med ytavrinning vänd mot framsidan på akvariet och utblåset riktat mot vänster. Jag har funderat på att bända loss den och vända den så att ytavrinningen står mot höger, vilket förenklar intaget av vatten och att låta utblåset stå direkt mot skummarens insug, frågan är då om det skall isoleras så att ytavrinningens vatten inte komma komma direkt ut i akvariet eller om det kan ställa till det för skummaren på något vis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade (vilket jag även gjort) tagit bort Juwelboxen. Vet att andra modifierat den till ytavrinningsbox, men vet ej hur lätt/svårt det är. I orginal fungerar den ju inte då den har vattenintag under ytan.

En möjlig lösning (ej vacker), är att köra med en fluval ytavrinning. Det enda den gör är dock att hålla ytan ren. Vet ej om det varit möjligt att kombinera denna med en mce500?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar kunna vara en bra lösning, det står att den är till för mindre akvarium, kan den ändå funka till 240 l? (eller det kanske betraktas som ett mindre ;) )

Jag har dock inte funnit den på någon webshop än, någon som har ett tips på återförsäljare?

Är det någon som kör en Deltec 500MC direkt i karet och utan någon koppling till ytavrinningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med den skummaren utan ytavrinning och det har fungerat bra. Men man måste vara någa med cirkulationen så att vattnet verkligen rör på sig och hinnan som ev. skapas på ytan dras ner i vattnet och så småningom in i skummaren. Men jag har inte haft någon hög belastning i mitt kar.

Testa utan ytavrinning och se om det funkar. Alternativt kan du ju silikona igen intaget nedanför vattenytan och borra ett hål som leder in vattnet i skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytavrinning kommer jag nog att köra i vilket fall och om det fungerar för dig helt utan så borde det fungera att jag helt enkelt fäster utflödet ur ytavrinningen direkt mot insuget i skummaren,

på så sätt så kommer åtminstone det mesta av det in i skummaren även om det blir visst läckage.

Om jag slipper juwelboxen så kan jag sätta fästa en BTN slimline på skummaren som får stå en bit ifrån bakrutan och då får jag plats att dölja ytavrinningen och doppvärmare i hörnet bakom skummaren. Det skulle kunna bli en snygg och praktisk lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...