Gå till innehåll

105l nano?


dallebull

Rekommenderade inlägg

Skall hämta ett 720l akvarium idag som kommer att bli Malawi biotop, får dock mitt 105l kar över och funderar på att göra det till ett nano.

En vän som är van med saltvatten påstår att man i princip bara behöver en massa levande sten, vanlig akvariepump och en skummare för att det ska funka bra, han hade dessutom inte kört sin skummare på 2mån utan problem.

Går det att bygga en egen skummare? har ett gäng pumpar över, vad jag förstått så "vispar" den vattnet så skum uppstår, borde ju inte vara ett helt omöjligt DIY projekt tycker man.

Det jag tänkt fylla det med är 2 clownfiskar, kanske en räka samt levande sten och koraller.

Har läst en massa men förstår inte riktigt det jag läser, och ritningarna på http://www.saltvattenakvarium.nu/ verkar onödigt krångliga om man nu bara behöver det min vän säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

Nu ska en nybörjare utala sej :ler:

De du behöver är som sakt ls (levandesten) ca 10kg

En påse salt.

ska du ha koraller måste du även ha en hyffsad belysning

skummare är inget måste men det underlättar mycket då du inte behöver gör så många vattenbyten bygga en skummare tycker jag nästan inte är lönt då det nästa kommer kosta lika mycket som en billig nano skummare.

2st korallia 1 pumpar hadde fugerat utmärkt så länge du inte ska ha några exstremt krävande koraller.

köp dej en bra saltvattens bok typ daniel knops bok.

Glömm inte bort att du har inkörnings period mm men det har du kanske läst om?

lycka till /Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det "bara" att köpa på sig en massa levande sten då :)

Vattenbyten är väll inget jätteproblem, det är man ju ganska van efter man ändå bytt 20l i veckan.

Inväntar dock någon kunnig som kommer och slår hål på min dröm...

Bör jag gå till min lokala zooaffär och köpa stenen, eller beställa online?

Har noll förtroende för kärringen där efter hon sa att rödzerorna jag köpte var honor till min Marigold... Dessutom finns det bara en i stan, som uppenbarligen inte kan något.

Tänkte ha Julas blästersand som botten, har funkat skitbra med mina malawis iallafall :)

Tihi, om en timme ska jag kolla på mitt blivande 720l helglas :D

Har en lysrörsramp till 105an iallafall. vet dock inte vad det är för rör i, ganska neutral färg iallafall, dvs vitt ljus inte blå eller gulaktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...