Gå till innehåll

Botten material vara eller ike vara


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Betvivlar att trädgårdskalken löses upp efterhand i någon större omfattning, karet får förhoppningsvis inte så lågt PH att det är aktuellt.

Själv har jag lagt trädgårdskalken underst, nästa lager är indisk sand-(strand) och så har jag toppat med korallsand för att få en fin, vit yta. Men det hade säkert fungerat lika bra att blanda hej-vilt, min lager indelning är helt estetisk. Det viktiga är att kornstorleken inte blir för stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De som skryter har då inte dykt nått i innerskärgården, ovan ytan må det va fint, men under ytan så är det mycket död botten, syrebristen är närapå total under 2-3 meters djup.

Det börjar väl bli bättre nu, men för att få uppleva det som man såg som liten knodd så är det längst ut i ytterskärgården som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde inte hejda mig...fick en flash-back från några "glins" uttalande på nån Marstrands-krog i somras typsmiley2.gif

Är det kvävet som ställt till det eller finns det någon annan anledning till innerskärgårdens nedgång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till stor del så tror jag personligen att det har att göra med den minskade saltvattensinströmmningen i Östersjön.

Salthalten har minskat kraftigt de senaste 15 åren, när jag var liten kunde man tydligt känna smaken av salt och en vanlig tvål löddrade inte utan man var tvungen att ha saltvattenstvål.

Idag kan man om man känner efter känna viss saltsmak och vanlig tvål funkar utmärkt.

Stora delar av blåstången har dött bort iom att den kräver högre salthalter, och blåstången i sig är bra på att syresätta vattnet.

Sedan har troligen den ökade båttrafiken ett finger med i spelet med ökade koldioxidutsläpp som följd.

Så minskad salthalt som leder till minskad biologisk mångfald, igenslammning och ökade utsläpp av föroreningar från fritidsbåtar gör nog sitt.

Men troligen har salthalten ökat för jag har sett positiva förändringar senaste åren + att de har talat om att i år så var det den största inströmmningen av saltvatten på 8 år eller nått sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en trolig förklaring, salthalten är ju om inte annat viktig för flera av fiskbestånden i Östersjön. Här på västkusten är det främst kväve och fosfor som ansetts vara de viktigaste orsakerna till bottendöden även om diverse kemikalier säkerligen spelat in på vissa områden.

Fast den biologiska utarmningen här beror väl troligen mest på fiske och fågelliv...

För att återvända till ämnet så tror jag egentligen inte att du behöver vara rädd för att ta sand från döda områden förutsatt att du tvättar den ordentligt, även om sand från områden med mycket bottenliv troligen är att föredra. Då vet man ju att det troligen är begränsat med miljögifter i sanden i alla fall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att sanden i innerskärgården ofta till stor del är så uppblandad med sediment att 50-60% måste rensas bort, och det är en rätt så jobbig och tidskrävande process.

En kompis tog upp sand till sitt akvarium med sköldpaddor, och han tillbringade 3 dagar med 50 kilo sand som slutade som 25 kilo, och även efteråt luktade det sump och skitade ner otroligt.

Nu efter ca 2 år så börjar det klarna.

Så jag skulle nog tro att de kronor det kostar att köpa sand är värt det endå, och om man använder trädgårdskalk som ska fungera bra så kostar det ju nästan ingenting.

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter inte direkt som någon kul processsmiley11.gif och med tanke på vad trädgårdskalk kostar så finns det ju som du säger ingen direkt anledning att vela med att göra rent slam...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intresanta ämnen som poppar upp lite här och var vad kul att så många skrev i mitt inlägg och kul att jag kunde starta en lång konversation mellan alla men hur är det med botten då alla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...