Gå till innehåll

Använda gammalt salt?


Wotan

Rekommenderade inlägg

Har en gammal påse med reef crystal som stått på vinden. Är uppskattningsvis ca 6 år gammal och har varit ihopvikt men öppnad så att säga...

Den heter Reef crystals enriched blend, likt nu, och finns i en 8 kgs påse. Saltet är lite ljusblått i färgen och har alltid varit det under den tid jag haft den öppen.

Tanken är att det inte borde vara någon fara att använda detta salt och att det på sin höjd kan bli så att ca inte blandas ut och blir kalciumborat (om jag minns rätt). Men i sig utgör det ingen fara för karet annat än för cat som måste boostas med annat

Vad annars skulle annars kunna hända i negativ bemärkelse?

Undrar också om någon vet vad den blå färgen beror på eller om gammla reef crystal var lite lätt blåaktig i tonen

Har inte råd att köpa nytt salt på någon månad och skulle verkligen behöva ett vattenbyte eller två och med detta salt skulle jag kunna göra några stycken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde vid ett vattenbyte med ett salt som hade klumpat sej och efter detta så fick jag ett Ca som blev skyhögt. Jag låg som högst på 620 i Ca. Det tog ca 1,5-2 månader att få ner det till ett mer normalt läge.

Detta var ett salt som jag köpte hos handlaren och hade ej legat i flera år.

Jag skulle tro att risken är väl att du får en massa utfällningar och svårhanterliga vattenvärden.

Jag kommer ej att använda gammalt eller klumpigt salt igen.

Min lilla erfarenhet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är urkass på kemi men fuktskadat salt är tydligen ingen hit. Citerar Lasse från annan tråd.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16690&highlight=fuktskadat+salt&page=2

Eftersom de moderna revsalterna ofta håller en koncentration av kalcium och magnesium ganska nära mättnadsgraden (för vatten av rätt salthalt, 32-35 promille) så kommer risken för att en fuktskada fäller ut kalcium och magnesium som kalcium och magnesiumkarbonat vara stor (vissa skulle säga 100%). Dessutom blir saltet tyngre (innehåller mer vatten) och detta gör att du inte kan använda vågen på samma sätt för att mäta dig till rätt koncentration i promille. Salter som är anpassade för kranvatten har ibland en annan kalcium och magnesium koncentration också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, intressant...

Kan dock inte påst¨å att saltet klumpat sig nämnvärt. Visst de sitter en del klumpar där, och fukt har de garanterat bundit upp, men klumparna löser sig fort och är inte hårda. det jag märker nu efter några timmar i osmosvatten och 3000L7H i cikulation är att det inte är lika genomskinligt som nytt salt brukar vara efter denna tid. Ska vänta in denna hink ett tag och se hur den utvecklar sig och kanske mäta mg och ca. Är dessa värden ok så är frågan om man då skulle våga prova det i huvudkaret, kan inte själv se att det skulle vara direkt farligt om man bara beaktar ca, och som ni säger även mg då...

Den ljus- ljusblåa färgen på saltet är dock också intressant om den ska vara så eller vad som kan tänkas ha hänt med saltet...

Om det fortsatt avråds kommer jag dock prova saltet i min lilla exprimentkar i källaren:)

Fortsatta funderingar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...