Gå till innehåll

söt till salt


magnus1982

Rekommenderade inlägg

hej allihopa.

min kompis har sötvatten och han har flera akvarium. han har ett litet 38 liters bredvid tv i vardagsrummet och jag sa till han "varför kör du inte salt i det lilla"?

sa att han behöver inte köra koraller om han inte vill utan bara fiskar och sen ha något snyggt i mitten istället. alla kör juh inte koraller.

jag sa att det enda han egentligen behövde var att ta ut det som tillhör sötvatten och sen bara tillsätta rätt mängd salt typ 1.023 kanske om han bara ska köra fiskar. och sen låta det stå ett tag så att man är säker på att ingen nitrit topp fanns kvar. jag sa att kör du utan skummare och sådant och bara har pump termostat etc så funkar det ändå utmärkt så länge du gör vattenbyte varje vecka.

stämmer detta eller behöver han levande sten skummare och en massa sådant.

jag vet att det kanske är det ultimata, men om han har svamp filter som han rengör frekven och gör kontinuerliga vattenbyte borde det väl räcka.

tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare klarar han sig utan, om han sköter vattenbytena, annars finns ju en del olika nanoskummare för några hundralappar.

Däremot skulle jag rekommendera levande sten, några kilo.

Och att ta ut ALLT ur baljan först. Använd korallgrus eller "ciklidgrus", se till att det bara är kalkbaserat i alla fall.

Och börja med nytt vatten, så får man ingen skit i det från början, så att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...