Gå till innehåll

Döda snäckor?


mano

Rekommenderade inlägg

En liten fråga om tomma snäckskal som jag har hittat, det intressanta är att jag har hittat alla fyra under en och samma sten, två trochus och två astrea. Frågan är alltså kan det vara någonting som bor under den stenen som äter upp mina snäckor?

Har inte hittat några tomma snäckskal någon annan stans i akvariet och de övriga djur jag har är Clibanarius tricolor eremiter, två clowner, en ormstjärna och en putsarräka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Händer samma i mitt kar att det blir en del tomma snäckskal på samma ställe, men jag tror det är cirkulationen som gör att dom till slut hamnar dom på ett ställe eller ?

Nej det är inte cirkulationen, för då borde de tomma snäckskal som finns för eremiternas skull (och allt annat löst typ makroalger som brytits av, oätet foder osv.) också hamna på samma ställe i akvariet och det gör det inte det hamnar bakom en annan sten i andra änden av akvariet.

PS. Jag ser skillnad på eremiters snäckskal och nyligen döda snäckors snäckskal genom att nyligen döda snäckors snäckskal är algfria inuti. DS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina eremiter slet med glädje ur sniglarna ur skalen bara för att efter en stund konstatera att skalet inte föll dom i smaken :(

Nu kör jag "eremitfritt"

Jo den tanken har slagit mig både en och två gånger men att alla fyra skal ska hamna på samma ställe verkar lite osannolikt (typ en chans på tusen) om eremiternas plats att attackera är helt slumpmässigt och olika från gång till gång.

Sannolikheten bygger på att platsen där skalen hittats är ca 10% av bottenytan, skal nr ett kunde hamna var som helst, skal nr två hade en chans på 10 att hamna i samma 10% som den första. Skal nr två och tre hade en chans på 100 att hamna i samma 10% som den första. Skal nr två, tre och fyra en chans på 1000 att hamna i samma 10% som den första.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte lägga en godbit där skalen hamnar? På natten. En bit räka eller mussla - och sen ligga och spana med röd ficklampa om det kommer ut nåt ur stenarna som du inte visste att du hade?

Tack för en väldigt bra idé, som jag aldrig hade kommit på själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...