Gå till innehåll

strejkande turbofloater1000


xedar

Rekommenderade inlägg

Hej min Turbofloater1000 multi.

har slutat dra in lufft?

Den har brukar va lite svår startad när jag stannat den innan men nu vägrar den totalt! har tvättat allt jätte noga och startat om pumpen 20gr.

Nu gör jag med en luft pump.

pumpen som driver den är en aquabee, så det är väll den nya revisionen?

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har en med aquabee och en med aqua medic pump.

aqua medicen fungerar perfekt och alltid medans aquabeen bara går när den själv vill.

Nu har jag läst bruksanvisningen på simontorps sida och där står att man inte får sänka ner pumpen för långt och det verkar betyda mycket för aqua been.

Prova du med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Per-ronny slangen från skummaren till pumpen är så kort den kan va så pumpen sitter 2-3cm under ytan "insuget ca 7cm"

Nicklas innan jag skulle gjöra rent den så sög den mycket lite luft så jag prova att blåsa i den, det gick knappt.

Sen när jag hade gjort rent den så gick det jätte lätt

så jag antar att det lilla hålet är rent.

anars funkar den jätte bra men den är grymt svårstartad i bland.

Nån av er som har kört skummaren med luftpump? vet inte hur pass bra det är men den skummar i allfall.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J svärd Pumpen startar men den suger inte luft, men vilken tur du har, som alltid slipper att saker inte funkar som dom ska.

Med ehaim håller det för alltid och inget krånglar någonsin.

anaconda jag har åså gjort det innan men nu funkar det inte längre.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar skummaren när du kopplar på en luftpump? För i så fall kan det ju inte vara stopp i insuget....

Då är det troligen något som krånglar med diffusorn...

Har du provat att låta pumpen gå i riktigt surt vatten ett tag för att lösa upp eventuella kalkproppar?

Blanda vatten och en hel del ättika och låt pumpen köra runt i det i en timme eller två. Man kan även låta pumpen suga in det här vattnet genom luftslangen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

metcrue japp jag har provat det, men det funka inte heller.

Dykaren ja skummaren funkar när jag använder luftpump.

jag ska nog prova med ättikan för där bör ju va nått som stoppar upp det.. men konstigt nog så är den renare än när den fungerade sist..

J.Svärd

det är väll inte jag som är grining tyckte bara ditt inlägg

"JA. För du fattar väl att det är något fel på pumpen när den inte vill starta" var ganska snyggt!

det är väll klart jag fattar att en pump e sönder om den inte startar! men så är ju inte fallet. jag tycker aquabee pumparna funkar hur bra som helst annars, men om aldrig eheim pumparna kalkar igen så är dom jo helt klart ett bättre alternativ.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag tvättat pumpen i ättika den helt ren man ser igenom det lilla hålet i pump huset "lufft intaget"

jag körde pumpen i en stor hink "25L" där funka den jätte bra i alla lägen. men när jag kopplar in den till skummaren i akvariet så suger den ingen lufft..

fattar inte vad problemet är.

den har ju funkat hur bra som helst innan i samma position.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...