Gå till innehåll

Spårämneslösning


litenpapillon

Rekommenderade inlägg

Hej

jag och min pojkvän ska starta ett saltvattens akvarium. jag har ett akvarium på 190l som jag har haft malaviciklider i tidigare.

Men nu till ämnet jag har köpt boken "saltvattensakvariet guiden för nybörjaren" av Daniel Knop.

I den står det att man ska ersätta spårämnen. Det står även att man ska kunna köpa spårämneslösning i djuraffärer, men när jag har frågat vet de inte vad det är. kan någon förklara vad det är och måste jag ha det med en gång.

jag har ju nämligen redan ett akvarium med ljus, pump, salt och skummare. räcker inte det för att jag ska kunna starta det. det står i boken att man inte ska lägga i någon levande sten förän efter 10 dagar.

Är det skilnad på levade sten och levande sand?

Mkt för svar... Mvh johanna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johanna och varmt välkommen till SG! Jag hoppas ni ska trivas här och att ni kommer få stor behållning utav ert akvarium!

Angående spårämnen så finns det mesta i saltet, och jag ser inte så stor mening med att tillsätta något ifall dina värden håller sig på en bra nivå. Vid vattenbyten så tillför du nya spårämnen.

Din LS kan du stoppa ner i akvariet efter att saltet har löst sig och du låtit det hela stå och cirkulera i ett dygn och temperaturen är på en bra nivå, runt 24-25 grader.

Skillnaden på levande sand och levande sten, förutom det självklara att det ena är sten och det andra sand, är att i levande sten har du ofta små kryp och bakterier som fungerar som ett biologiskt reningsfilter, medans i levande sand har du bara bakterier. Det ena utesluter inte det andra, man kan alltså köra med båda två, men jag skulle inte rekommendera att köra utan LS.

Lycka till! :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...