Gå till innehåll

Hur mycket kalciumhydroxid per liter vatten?


Waterboy

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag har tidigare använt mig av Reef Evolutions Reef Kalk för att blanda mitt kalkvatten men nu införskaffade jag Mrutzeks egen kalciumhydroxid. I båda fallen är innehållet i burkarna kalciumhydroxid enligt etiketterna. På Reef Evolutions burk står det att man skall blanda 1-1½ tesked per gallon och på Mrutzek 1 tesked per 1½l vatten. Därtill står det på Reef Evolutions förpackning att man skall blanda nytt kalkvatten var fjärde dag.

Till frågan:

Varför så stor skillnad i blandningsförhållandena? Innehåller inte de båda produkterna 100% kalciumhydroxid? Köpte hem 500g kalciumhydroxid från Mrutzek och väntade mig att det skulle räcka lääänge men med den angivna doseringen lär en ny beställning bli av inom kort.

Vilket märke eller producent rekommenderas?

Mvh, Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder detta, och en burk räcker ca 1 år till mitt kar;

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=652⊂=26

Jag doserar enligt följande;

Köp en burk Kalciumhydroxid. Ta 2-3 kaffeskedar till en 1,5 liters PET flaska. Slå på osmos vatten, skaka och vänd på den så mycket du bara orkar (ta med den till TV- eller varför inte Akvariefåtöljen) och vänd den upp och ner, det är svårlösligt.

Låt den sedan stå ett dygn och häll i karet för att ersätta avdunstat vatten. Häll inte i den vita smeten som ligger i botten. Fyll på vatten igen och gör om proceduren inför nästa dag. 2-3 skedar brukar vara ok för 2-3 fyllningar sedan sköljer du ur flaskan och börjar om.

Slå gärna lösningen i karet i samband med att lyset slocknar på kvällen, det är Ph höjande och inför natten är ett bra tillfälle. Slå i lösningen på ett ställe där du har kraftig strömning, det får inte bildas för mycket mjölkighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag undrar är varför doseringen ser så olika ut på olika tillverkares burkar även om innehållet uppges vara kalciumhydroxid (förm. 100%). Jag använder ett 35liters kärl till min osmolator. Hittills har jag pytsat i ca. 8 teskedar och hällt på osmosvatten, ingen ytterligare omrörning (borde man det?) men nu med Mrutzeks kalciumhydroxid blir jag tvungen att pytsa i 20 teskedar kalciumhydroxid!! Kör kalkvatten på sidan av balling.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...