Gå till innehåll

Deltec eller Tunze


Constanzo

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Vi vet ju alla att både Deltec och Tunze är kända för att göra kanonprodukter!

Nu står mitt val av skummare mellan dessa:

Tunze DOC 9005 eller Deltec MCE500

Vilken skall jag välja?

Karet är ett AM Percula 90 (som kommer med en skit-skummare) och jag kör en luftdriven.

I karet kommer finnas följande som matas och skitar ner:

1st Firefish

1st Citron-gobie

1st Bicolor-blennid

1st Mandarin

2st Sjöhästar H. Reidi

kanske 2st Pipefish

Övrig teknik i karet:

2x1000 l/h powerheads

1x2500 l/h Tunze Nanostreamer (endast dagtid)

Ytterfilter med zeolith 687 l/h (mäts med digital flödesmätare ;-) med UV på 14W

Karens mått: 90x60x60 ca 320 liter brutto, ca 220 netto.

Ca 25 kilo LS

Mitt största problem är NO3, vilket jag tror en bättre skummare kan fixa till!

Jag är framförallt ute efter en tyst skummare då karet står bredvid tv-soffan. Har ingen större lust att ha kroniskt skummar-väsen i öronen där!

Tacksam för alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänker att bara Tunze'n får plats i skummarfacket ?? Annars kanske det går att hitta en original venturi-skummare billigt. Med en Aquabee+nålhjulsimpeller i botten så skummar den finfint !

"Matar" du zeolithen med någon kollkälla ?? Jag har en påse som ligger i mittenfacket som jag matar med UltraBAK. Det dök nitratet ordentligt av.

Hej alla!

Vi vet ju alla att både Deltec och Tunze är kända för att göra kanonprodukter!

Nu står mitt val av skummare mellan dessa:

Tunze DOC 9005 eller Deltec MCE500

Vilken skall jag välja?

Karet är ett AM Percula 90 (som kommer med en skit-skummare) och jag kör en luftdriven.

I karet kommer finnas följande som matas och skitar ner:

1st Firefish

1st Citron-gobie

1st Bicolor-blennid

1st Mandarin

2st Sjöhästar H. Reidi

kanske 2st Pipefish

Övrig teknik i karet:

2x1000 l/h powerheads

1x2500 l/h Tunze Nanostreamer (endast dagtid)

Ytterfilter med zeolith 687 l/h (mäts med digital flödesmätare ;-) med UV på 14W

Karens mått: 90x60x60 ca 320 liter brutto, ca 220 netto.

Ca 25 kilo LS

Mitt största problem är NO3, vilket jag tror en bättre skummare kan fixa till!

Jag är framförallt ute efter en tyst skummare då karet står bredvid tv-soffan. Har ingen större lust att ha kroniskt skummar-väsen i öronen där!

Tacksam för alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, Tnzen i skummarfacket eller Deltecen i "nästa" fack, där det ä biobollar original.

Har en originalskummare liggandes från AquaMedic, tycker den är skräp. Den är för stor i förhållande till skummarfacket, vilket gör att den väsnas nått så in i...helt hopplös.

Matar inte zeolithen som det är idag, har bara det som biomassa. Du bara matar med UltraBAK direkt i det facket eller? Jag har ytterfiltrets in/utlopp i cirkulationsfacket...

Misstänker att bara Tunze'n får plats i skummarfacket ?? Annars kanske det går att hitta en original venturi-skummare billigt. Med en Aquabee+nålhjulsimpeller i botten så skummar den finfint !

"Matar" du zeolithen med någon kollkälla ?? Jag har en påse som ligger i mittenfacket som jag matar med UltraBAK. Det dök nitratet ordentligt av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag svarar här för det gick inte att skicka pm.

Jag är verkligen toknöjd med originalskummaren när jag matar den med en Aquabee+nålhjulsimpeller.

Jag fick strypa den en del för att den inte skulle ge ifrån sig microbubblor men det blev verkligen lyckat. Att jag var tvungen att strypa den gör att jag tror att det räcker med en Aquabee 2000 och inte Aquabee 2000/1 som jag har nu. Det blir några kronor billigare. Lätt att sätta ihop grejorna är det åxå.

Akvariet ger bara ifrån sig ett lågt "hummande", stör inte tv-tittande ett dugg !

UltraBAK kan man säkert dosera vart som helst i akvariet. Jag tror inte det stannar där bara för att jag tillsätter det där. Funkar säkert men vilken annan kolkälla som helst åxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte våga häva i massa vodka hur som helst. Jag doserar bara 1,5ml UltraBAK/dag (i 450 liter) och det ligger lååångt under den mängden vodka som brukar rekommenderas.

Jag kommer antagligen att testa vodka någon gång framöver men då i kombination med ozon.

Har fått för mig att det minskar risken för krascher.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vart en MC500 till sist. Passar klockrent, och skummar redan bort beg ur karet efter fyra timmars småjusteringar!

Det jag kommer att göra är att borra ett hål rakt igenom väggen, dra ut luftslangen och täta runt med silikon!

Jag slaktade naturligtvis skummaren och fann att de röda silikonbussningarna satt i som original, skönt! Skummaren är annars relativt tyst, och jag räknar bara med bättring!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...