Gå till innehåll

Ngn som har erfarenhet av Heliopora Coerulea?


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Sett lite motstridig info här och där - ngn som har en i sitt kar och vill dela med sig lite av erfarenheter?

Jag vill veta 3 saker:

Hur ska den stå? Det mesta verka tyda på ganska strömt och ljust. En del säger mindre ljus. Hur har ni placerat era och hur verkar dom trivas?

Hur är det med polyperna? På en del ställen står det att de endast är ute några få dagar varje månad, på andra att de är ute mest hela tiden. Detta kanske kan hänga ihop med placering - men hur är det med era polyper?

Min plan var att på sikt fragga den - något tips om bra sätt? Jag vill testa att limma den på bakgrunden, det borde den väl kunna gilla, om jag bara kommer på hur ljust/strömt den trivs i innan jag fäster den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Heliopora i min burk. Den har jag fått som fripassagerare på LS. Den växer bra nere vid botten. Ganska strömt är det där.

Det är en enkel korall. Lägg en bit där du vill ha den så växer den fast där. Den är så växtglad att många tycker den är en pest och försöker bekämpa den genom att vända på LS med Helipora på ned mot botten.

Trivs den så får den en massa små polyper som sticker ut ur hål i skelettet.

Avdelningen onödig info: Det en mjukkorall och är precis Tubipora en hård mjukkorall. (Nördvarning på den...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...