Gå till innehåll

vattenvärden.


Thommy

Rekommenderade inlägg

hejsan mitt akvarie på 375 har varit i gång lite över en månad nu.å mina värden e ph 8 salt 1.023 temp 26g magnesium 1340 ca 360 phospat 0.5.måste ju siga att det är svårt å läsa dessa tester har califert.Nu har ja ganska mycket brunt i sanden å stenarna förmodar att det är bruna kiselalger för de ska la komma först. a just de ja nitrit 0 nitrat 50.Jag kör utan osmos nu försökte lägga ut en annons innan men ja fattade nada där så det blir la att köpa en nyer.Tacksam för svar h Thommy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Thommy. Dina värden är inte så illa med tanke på att karet är nystartat.

Om du planerar att ha mycket koraller som kommer att förbruka Ca så bör du framöver försöka justera in ditt Ca värde på 400 - 430.

Fosfaten vill du bli av med helt så om du inte redan använder fosfatremover så är det dax att hänga i en strumpa nu. Här kommer också din osmos att hjälpa dig framöver så köp du en ny så snart du kan.

Du skriver att du har en nitrat på 50. Det låter mycket med tanke på att ditt kar är nystartat. Nu vet vi att nitrat tester inte är att lita på så värdet kan mycket väl vara fel. Det viktiga är att du ser att detta sjunker framöver. Även här kommer din osmos att hjälpa dig på sikt.

Kiselalger kommer i början så det är bara att försöka härda ut den första tiden.

Har du haft någon nitritopp? Jag tycker det är lämpligt att stoppa i snäckor så snart toppen varit, de är bra städare som bör finnas i alla kar. Själv försöker jag alltid ha mellan 20-30 stycken i mitt 275 liters kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag e dålig på att läsa dessa värden men ja lär mej hoppas ja har monterat upp mh nu i kväll tände en kort stund å såg va ja tror e tråd alger på en del stena ujujuj,Vad göras ha ner tänt några dar ska skaffa osmosen i helgen ska till ted om han har öppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...