Gå till innehåll

Mitt första salt/nanokar, åsikter?


Centurion

Rekommenderade inlägg

Hej

Mitt första inlägg här, så hav tålamod med mig, är nybörjare :)

Planerar att starta upp ett "nano-kar" och jag har

läst igenom forumet ganska noggrant för att lära mig om saltvatten...

har hållit på med sötvatten i flera år...

Börjar så smått

planera vad jag ska köpa in för tillbehör osv till nanokaret... jag

listar dem nedan, så kan folk komma med synpunkter!

* "Molly fiskhotell", 80liter

* Salt, reef crystal

* Armatur, dubbel T5 8watt

* Lysrör, ett 8w 10000k och ett 8w "aqua blue"

* Clear-flo

* Pump, powerhead 402

* Tester, sera testkit för saltvatten

* Saltmätare, sera

* Levande sten, 8kg

* Innevånare: ~ några sniglar, nån räka och ett par små clownfiskar

Osmos-vatten köpes på närmsta butik...

Jag har tänkt att köra utan skummare, men kompenserar detta med vattenbyte varje/varannan vecka...

Orginal-pumpen

i fiskhotellet byts ut mot ett powerhead 402 (stål-impeller farligt?)

och ny armatur monteras i enligt ovan... (måste jag montera i uv-c?)

Hade nog mer frågor och tankar egentligen, men kommer inte på allt nu :)

Så... tyck gärna till!

<span style="font-size: 12pt; font-family: Arial;"></span>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja det låter ju okey detta. Antar att du skall ha kvar orginal lampan oxså och komplettera med dessa 8watts T5 rör oxså

Nope stången som sitter i pumpen är heltokey har själv kör eller kör med 2st 802:or i karet och har gjort det under alla mina år som saltvattensnisse.

Visst går det utan att köra med skummare har själv ett litet utan skummare men man märker direkt om man missat med vattenbytena.

Finns ju små skummare som man sätter i karet det finns kanske plats för detta? men är kanske ej så snyggt då med en skummare som sticker upp. Sköter du vattenbytena så går det bra, skulle nog ändå göra 1vatten byte i veckan än ett stort varannan vecka

Nej då du behöver ej nån UV-C i detta lilla akvarium, nja kanske men det är en senare utgift om du skall köra med lite svårare fiskar som nästan kräver UV-C för att dom ej skall bli sjuka, men nu i uppstart Nej

Välkommen till hobbyn!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEHE har nu suttit och läst alla inlägg typ på hela forumet och allt känns det som men den som verkar läsa mer är nog du Wrang smiley37.gif..... du läser och fixa tydligen väldigt mycket här för att forumet ska gå runt och att du typ är den första och svara är ju rätt roligtt också eftersom dina inlägg kommer direkt nästan efter någon skrivit någon.... hehe

Centurion

hoppas du får ignån ditt kar snart så kan säkert många hjälpa dig med frågor.... själv håller jag på att ska börja med ett 400liters men det kostar ju lite så.... lite pengar inväntas, så man kan ha råd med det man behöver i början....

lycka till

MVH

Tomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar. ja det är min "plikt" som Admin/Moderator på Saltvattensguiden.se att se att allt funkar.

Märker med engång ifall sidan ligger nere att folk "skriker" till en. vad är det med sidan etc. det är ju kul att den är populär men riktigt allt kan man ej rå för om den ligger nere.

Det är inte dock alltid som man är inne eller orkar/vill svara men gör så mycket jag kan...

Alla hjälps vi åt och det var nog bara slumpen att jag kom först så tätt som han skrevsmiley9.gif

Tack ännu en gång. Kul att det kommer in nytt folk. har märkt att det försvunnit folk med tiden men det har väll sin orsak..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Centurion!

Sitter själv med nästan samma upplägg på kar, ett 90liters mycke pump ingen skummare....

Än så länge är nitrit, nitrat + fosfat skyhöga så en skummare hade nog gjort sitt för att hålla det rent!

Det e ju så f*rbannat trångt bara, hur ska man få plats med en stor fet skummare?! Dessutom vill jag ha den i karet, ingen påhängsmodell. Och den får inte låta!

Får väl skaffa en sump på 100 liter smiley5.gif.

Nej, vi får se, värdena håller på att rätta till sej så jag e lite försiktigt optimistisk!

Täta vattenbyten+ mycke LS e nog melodin!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Centurion!

Sitter själv med nästan samma upplägg på kar, ett 90liters mycke pump ingen skummare....

Än så länge är nitrit, nitrat + fosfat skyhöga så en skummare hade nog gjort sitt för att hålla det rent!

Täta vattenbyten+ mycke LS e nog melodin!

Tjena!

Nitrit och nitrat-kedjorna har jag hyffsad koll på sen sötvattenstiden så dom kan jag nog hantera...

... fosfat däremot är jag inte så insatt i, men har läst att man kan

kontrollera det ganska bra genom att bara använda osmos-vatten vid

byten coh påfyllning, samt att eventuellt använda lite Rowaphos i

filtret (måste bara hitta något sätt att innesluta detta, någon form av

finmaskigt nät kanske...).

Annars planerar jag som sagt 8kg levande sten och vattenbyte varje vecka... hoppas det är tilltäckligt!

Har förstått att jag får nog vänta mig en stabiliseringsperiod på 1-3månader innan vattenvärdena börjar se okej ut...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowaphos finns färdigt i fina filter.

Det finns även små fina skummare som passar i dessa kar

Intressant!

Har du någon länk till dessa färdigfyllda små påsar (?) med Rowaphos i?

Kan man helt enkelt bara placera dessa i bakrgunden på nanokaret,

intill pump etc...?

Vilken skummare är det du tänker på, länk? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowaphos finns färdigt i fina filter.

Det finns även små fina skummare som passar i dessa kar

Tjena Jimmy!

Sitter o funderar om jag ska trycka ner en gammal sander skummare i mitt kar. Det blir väl trångt och fult som f*n men kanske underlättar det betydligt?!

Skummaren jag har blir i så fall en ngt kortad modell för att få plats i karet, max 35cm. Frågan e hur mycket luft den ska ha? Vet ej modell namn men kan ju ladda upp en bild på den imorrn. (jag måste sova nu) smiley12.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså låter de så illa. Har inte testat min å kommer nog inte att göra det heller om den låter illa =).Men har man en liten burk och inte allt för hög belastning så är ju dessa skummare ett riktigt billigt allternativ.Om man nu står ut med ljudetsmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå det går väl bra, elNico!

Läget är följande:

Har varit på AkvariumRonneby och beställt endel saker:

* Molly fiskhotell (nya nanocube modell större)

* Salt (reef crystals)

* Pump (maxi-jet 750, är dock osäker på om jag sak ha den, har kanske en annan plan på g...)

* Levande sten (8+kg)

* Korallgrus (ska bara täcka botten precis)

* Tester (har no2, ph, kh, beställt no3, po4)

* Saltmätare (modell enkel, men det får duga)

Sen ligger jag i mailkontakt med Drakfisken.se (tar lite tid med alla frågor och svar över mail) angående följade saker:

* Armatur (T5 dubbel 8w)

* Lysrör (10000K + Aqua Blue)

* RowaPhos (ev AquaPhos, funderar på att innesluta detta i typ nylonstrumpa bredvid cirk-pump i bakrgrunden)

Sen blir det eventuellt en beställning av Clear-Flo från Akvarielagunen.se...

Jag har ritat en (ej så snygg) bild på hur jag tänker mecka till det i bakgrunden på nanokaret:

nano.gif

Detta är förslaget om jag skippar maxi-jet'en... (hade ju tänkt riva ut allt i bakgrunden först och bara ha en maxi-jet där)

Den vänstra pumpen är orginal-pumpen som får sitta kvar (utblås uppe),

och den högra är en juwel-pump på 600l/h som jag har sedan gammalt...

den monteras i en bit filtermatta och ställs på botten och hål borras

för utblås osv...

Tänker köra utan skummare...

MVH Christoffer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gallret upptill är för ytavrinningen antar jag?

Om inte så skaffa nån typ av ytavrinning eller rikta en pump som gör "sönder" ytan. Jag märker en otrolig skillnad nu när jag har min högljudda skummare som tar in ytvatten.

Jag hopppas oxo du kan lyfta ur pumparna lätt för rengöring och dyl.

Kan du trycka ner RowaPhosen där bak med?

Ser gör bra ut smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte planerat någon ytavrinning... mest kanske för att jag inte

läst på så mycket om det... har dock förstått att "skiten" i

saltvattensakvarium samlas på ytan...

Menar du att jag skulle kunna ha ytavrinning helt enkelt mellan "akvariet" och "bakgrunden"?

AquaPhos'en ska placeras i bakgrunden ja...

Hoppas åxå att det finns tillräckligt med plats i bakgrunden för att

enkelt mecka med pumpar osv... har ju inte sett karet irl än! :)

MVH

Christoffer the n00b :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygg en egen skummare...

den här tex... http://www.nano-reef.com/forums/showthread.php?s=&thread id=30941

Schejt, den var lite lång den tråden! :)

Ska undersöka det med tiden, jag kan alltid komplettera med en

nano-skummare om det skulle kännas nödvändigt senare... (jag vill inte

att den ska synas i eller runt karet... estetiskt bullshit jag vet, men

jag tycker det är viktigt)

I övrigt så är det senaste nya att jag precis bärde upp 3*25 liter osmos-vatten till min vindsvåning utan hiss... :-P :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...