Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Heh

Hitta denna lilla krabat i akvariet i går kväll ca 5m

lång,kräft färgat skal med super blå ben .

bilden är inte den bästa-

Johanattachment.php?attachmentid=26041&stc=1&d=1220772597

post-2501-14468916021003_thumb.jpg

Postat

5 m! Det var en stor rackare....

Det ser ut att vara en riktig fin en, grattis!

Mvh Thomas

Postat
  • Författare

En snabb fråga ,är man tvungen att ha den för sig själv och hur små fiskar tar den?

Johan

Postat
  • Författare

Visst är den 5 meter lång låg trippel vikt i ca 1 år innan jag fick syn på den .sen var det ett helvete att fiskar ur rackan .... nej 5 centimer kort eller lång skall det vara.

Johan

Postat

Svårt att säga. Min mantis går med chromisar, salarias samt har gått med en armatus som nu är i största karet. Dessa är totalt ointressanta för min mantis, som är 17 cm, medan jag vet om någon som haft en mantis i ungefär din storlek som plockade alla scooterblennider den kom åt. Det kan ha haft å göra med att den är bottenlevande och ganska söliga, men det är även min salarias... ;-)

Postat

Jo, men spearers är väldigt sällsynta i LS eftersom de bor på sand/lerbottnar. Har aldrig läst om någon som fått med en spearer i LSen.

Postat

Precis så är det, men den som plockade blenniderna var en liten smasher. Alltså kan även smashers ta fiskar i brist på annat.

Mvh Thomas

Postat
  • Författare

smasher som det förmodligen är äter andra skal djur om om jag har förståträtt ,går den även på musslor? blev av med musslorna .

Johan

Postat

Det är en smasher du har. Jo de skaldjur som den kommer åt stryker med. För ett par dagar sedan hade jag en snäcka som gled på rutan (under 1 cm) och tänkte vad bra med en algätare. Några timmar senare gled den förbi en av mantisens öppningar, han ut och pillade loss den från rutan och tittade retsamt på mig för att sedan försvinna ned i sin håla.

Postat
En snabb fråga ,är man tvungen att ha den för sig själv och hur små fiskar tar den?

Johan

min mantis går ihop med en percula just nu snart 2. absolut inga problem.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.