Gå till innehåll

Installation av Aqua Medic mini/midifloter, Berlin lift och andra liknade modeller


Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har en liknande model i mitt akvarium av de som jag nämnde i rubriken.

Det var jättesvårt i början med att veta hur man skulle installera denna typ av skummare, så för att hjälpa "nybörjare" på traven, så tänkte jag skriva en tråd om hur man installerar denna typ av skummare.

För- och nackdelar med denna typ av skummare

Fördelar:

- Skummaren är i akvariet.

- Enkel att rengöra.

- Tar lagom plats i akvariet.

- Troligen den tystaste skummaren man kan få tag på om man t.ex. borrar ett hål i väggen till rummet på andra sidan och drar luftslangen genom väggen till pumpen, exempel på rum kan ju vara:

Kläkammare, tvättstuga, m.m...

- Billig.

Nackdelar:

- Störande ljud om man inte ljuddämpar luftpumpen.

- Tvungen att byta syreträbit gjord av limeträd eller citronträd, viktigt att komma ihåg är att man är säker på måttet på träbiten så den passar i cylinder i skummaren! OBS!!!! Minst en gång i månaden!

- Kan vara krånlig att förstå hur man ska gå till väga med att installera skummare rätt.

- Tvungen att köpa luftpump och mer luftslang.

1. När man installerar Skummaren så ska man hänga skummaren med "fästet" på glasrutan eller plastramen högst upp på akvariet.

Skumkoppen ska vara ca 5cm ovanför vattenytan.

2. Till skummaren så behövs en luftpump. Det bästa är att köpa en luftpump som är lite starkare än 200l/h eftersom lufttrycket minskar efter varje meter luftslang och så att man kan reglera rätt flöde på skummaren.

3. Starta luftpumpen och ha luftpumpen på lägsta nivå. Öka flödet på lufttrycket tills skummet bubblar upp precis där "konen" i koppen börjar.

4. Klar!

Lycka till och hoppas detta ger hjälp till nyböjare!

//MVH Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kommentar till syreträbiten; det som händer i saltvattnet är att träbiten föruttnar och presterar riktigt dåligt. Jag har märkt under den tiden jag körde syrestensskummare att bara man tar upp den och byter sten varje/varannan vecka och låter den torka och således växlar mellan 2st träklossar så håller dom bra mycket längre.

Det är dock ändå ett faktum att man bör sitta på ett mindre lager av syreträbitar, då dom inte håller i all evighet.

Bra artikel! -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...