Gå till innehåll

Stort frågetecken efter 16 dagar


Aquamarin

Rekommenderade inlägg

En glad star för en enträgen nybörjare men med ett stort frågetecken efter 16 dagar.

Utrustning:

1*1000l/h samt cirkulationspump 270l/h i karet och skummarens pump 1000l/h.

Skummare, biobollar och rörfilter.

Historia:

Startade upp ett Clownhotel på 58l för 16dagar sedan:

dag 1-5 med osmos och salt 0,025 och 2kg korallgrus.

dag 5 initierades levande sten från ett annat akvarium (handlarens), 7kg.

När den levande stenen kom i tillförde jag bakteriekultur 10ml/dag under 10dagar.

dag 6 kompleterades akvariet med 2 blåbenta eremiter och en mjuk skivanemon (lever fortfarande) samt en rörmask.

(rörmasken har jag inte sett på 2dagar nu.)

värden efter 14 dagar:

nitrit: 0

nitrat: 0,5

PH :8,1

KH: 5 meq/liter

salt 0,025

Dag 14 tillskott i form av två sniglar (turbosniglar) och ytterligare en rörmask totalt 2st dag 14 (levande och vid god vigör).

värdena ligger lika och är konstanta. vattenbyte gordes till 10% dag 14.

kh ökade något till 6meq/liter annars är värdena lika.

dag 15 sniglarna ligger stilla men tittar ut lite då och då. rörmaskarna syns inte till. eremiterna är i full gång.

dag 16 sniglarna rör sig inte kontroll utförs och till min förvångin är dom döda. Jag må var nybörjare men ?? värdena kollas...:

nitrit: 0

nitrat: 0,25

PH :8,1

KH: 6 meq/liter

salt: 0,025

Varför händer detta. Är det någon som kan hjäpla mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har för bråttom!!!

Ta det lugnt ett kar behöver stå och mogna i flera veckor innan man stoppar ner saker.

En av dom saker som är känsligast är ju lägre djur såsom sniglar rörmaskar och dylikt.

Jag har lika lång tid på inkoppningen av dessa som jag har med nyköpta koraller typ 3-5 dagar.

Vänta tills du ser lite liv och rörelse i karet såsom algtillväxt, kalkalger, små andar kryp som finns i levande stenen börjar sprida sig i sanden.

Det finns ju inget för sniglar och eremiter att äta om du inte har alger eller något annat.

Låt karet stå i minst 1-2 månader innan du gör ett nytt försök.

Du kanske tycker jag är hård men det är så det är med kar bättre att spara pengarna istället för att bokstavligen slänga dom i vattnet.

En glad star för en enträgen nybörjare men med ett stort frågetecken efter 16 dagar.

Utrustning:

1*1000l/h samt cirkulationspump 270l/h i karet och skummarens pump 1000l/h.

Skummare, biobollar och rörfilter.

Historia:

Startade upp ett Clownhotel på 58l för 16dagar sedan:

dag 1-5 med osmos och salt 0,025 och 2kg korallgrus.

dag 5 initierades levande sten från ett annat akvarium (handlarens), 7kg.

När den levande stenen kom i tillförde jag bakteriekultur 10ml/dag under 10dagar.

dag 6 kompleterades akvariet med 2 blåbenta eremiter och en mjuk skivanemon (lever fortfarande) samt en rörmask.

(rörmasken har jag inte sett på 2dagar nu.)

värden efter 14 dagar:

nitrit: 0

nitrat: 0,5

PH :8,1

KH: 5 meq/liter

salt 0,025

Dag 14 tillskott i form av två sniglar (turbosniglar) och ytterligare en rörmask totalt 2st dag 14 (levande och vid god vigör).

värdena ligger lika och är konstanta. vattenbyte gordes till 10% dag 14.

kh ökade något till 6meq/liter annars är värdena lika.

dag 15 sniglarna ligger stilla men tittar ut lite då och då. rörmaskarna syns inte till. eremiterna är i full gång.

dag 16 sniglarna rör sig inte kontroll utförs och till min förvångin är dom döda. Jag må var nybörjare men ?? värdena kollas...:

nitrit: 0

nitrat: 0,25

PH :8,1

KH: 6 meq/liter

salt: 0,025

Varför händer detta. Är det någon som kan hjäpla mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag droppacklimatiserar alla snäckor - ändå räknar jag med visst bortfall. Snäckor är (lite beroende på art iofs) känsligare än man tror. Inte nåt man bara "kastar i". Nu kanske du har droppat/koppat in dom - det framgår inte, men det kan vara en idé.

Annars som Goranius sa: finns det algväxt tillräckligt för dom att äta? De flesta snäckor behöver mycket mat hela tiden. Mina äter i princip non-stop hela kvällarna/nätterna så fort ljuset är släckt. Och är dom riktigt hungriga struntar dom i att gömma sig/ligga lågt även med ljuset på och kör på hela dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tydliga svar!

Jag skall lungna ned tempot drastiskt och låta det mogna.

Finns det tester eller indikatorer som visar på att karet är moget? prover som kan tas eller likande?

Man vill ju inte upprepa denna som jag uppfattar det typiska nybörjar miss :) !

_______________________________

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt nog så håller jag inte med Goranius att det är nödvändigt att skynda så långsamt speciellt inte när det gäller små nanokar :). Jag tror att felet du gjort är att du lagt dig mitt i mellan två olika sätt att starta ett saltvattensakvarium (och då pratar jag om de små akvarierna) Jag har startat ca 6 nanoakvarium de senaste åren och jag kör efter en helt annan princip som bygger på att jag kontrollerat belastar karet redan från dag 2. I korthet så startar jag upp akvariet med levande sten (och sand om jag har tillgång till det) dag 1. Dag två introducerar jag en liten och tålig fisk som jag sedan matar otroligt lite - den första veckan bara var tredje dag och väldigt lite mat - men dock mat (frysen vuxen artemia). Från dag två använder jag någon typ av startkultur av nitrifierare (typ nitrivec från sera). Om jag inte har tillgång till levande sand så brukar jag sätta i en ampull/100 liter av tetras Bactozym dag två också. Oftast använder jag ny levande sten. Dag 5 brukar jag sätta i lite nitrat också. Bakteriekulturen tillsätter jag varje dag i tre veckor (startdos varje dag). Snäckor och eremiter brukar komma i under den första veckan i kontrollerad omfattning. Jag har under dessa förutsättningar aldrig märkt att snäckorna och eremiterna har haft för lite mat. Min erfarenhet är att problemet snäckor vs inkoppning inte har någon lätt lösning. Jag har varit med om att ta snäckor direkt från påsen och i karet och inte mist någon samt att jag koppat i timmar och mist alla (nu talar jag om ganska många tillfällen och snäckor) Jag har aldrig hittat någon korrelation till överlevnad och koppning - det verkar snarare vara bingolotteri över det hela.

För att få en bra och lindrig start på ett nanokar så behöver man belasta det lite redan från början - man kommer att få belastningsproblematiken senare (när man börjar köra in fisk) ändå även om man skyndar långsamt. Det absolut viktigaste med saltvattenskar är att få igång nitrfikationen så snabbt som möjligt för då undviker man den stora faran i dessa pH - nämligen ansamling av amonium som ger ammoniak i förlängningen.

Det jag dock reagerar på är ditt KH om det är rätt taget - 6 meg/l motsvarar 16,2 i KH (omvandlingsfaktorn är 2,7)

Du bör heller inte som påpekats innan byta vatten de första 3-4 veckorna.

MVH Lasse

Edit: du skall liga någonstans mellan 2,2 - 3,5 meg/l - motsvarar ca 6 till 10 i KH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt handlar om att göra rätt från start jag skulle aldrig i mitt liv rekommendera någon att starta upp ett akvarium och dag två slänga i en fisk.

Sen om erfarenhet att kunna se när ett kar är moget eller inte och kunna kontrollera själva förloppet genom att tillsätta nitrat är en annan sak för då är vi inne på ett område som bara är om man är erfaren.

Ta du det lite lugnt så ska du se att det ordnar sig.

Konstigt nog så håller jag inte med Goranius att det är nödvändigt att skynda så långsamt speciellt inte när det gäller små nanokar :). Jag tror att felet du gjort är att du lagt dig mitt i mellan två olika sätt att starta ett saltvattensakvarium (och då pratar jag om de små akvarierna) Jag har startat ca 6 nanoakvarium de senaste åren och jag kör efter en helt annan princip som bygger på att jag kontrollerat belastar karet redan från dag 2. I korthet så startar jag upp akvariet med levande sten (och sand om jag har tillgång till det) dag 1. Dag två introducerar jag en liten och tålig fisk som jag sedan matar otroligt lite - den första veckan bara var tredje dag och väldigt lite mat - men dock mat (frysen vuxen artemia). Från dag två använder jag någon typ av startkultur av nitrifierare (typ nitrivec från sera). Om jag inte har tillgång till levande sand så brukar jag sätta i en ampull/100 liter av tetras Bactozym dag två också. Oftast använder jag ny levande sten. Dag 5 brukar jag sätta i lite nitrat också. Bakteriekulturen tillsätter jag varje dag i tre veckor (startdos varje dag). Snäckor och eremiter brukar komma i under den första veckan i kontrollerad omfattning. Jag har under dessa förutsättningar aldrig märkt att snäckorna och eremiterna har haft för lite mat. Min erfarenhet är att problemet snäckor vs inkoppning inte har någon lätt lösning. Jag har varit med om att ta snäckor direkt från påsen och i karet och inte mist någon samt att jag koppat i timmar och mist alla (nu talar jag om ganska många tillfällen och snäckor) Jag har aldrig hittat någon korrelation till överlevnad och koppning - det verkar snarare vara bingolotteri över det hela.

För att få en bra och lindrig start på ett nanokar så behöver man belasta det lite redan från början - man kommer att få belastningsproblematiken senare (när man börjar köra in fisk) ändå även om man skyndar långsamt. Det absolut viktigaste med saltvattenskar är att få igång nitrfikationen så snabbt som möjligt för då undviker man den stora faran i dessa pH - nämligen ansamling av amonium som ger ammoniak i förlängningen.

Det jag dock reagerar på är ditt KH om det är rätt taget - 6 meg/l motsvarar 16,2 i KH (omvandlingsfaktorn är 2,7)

Du bör heller inte som påpekats innan byta vatten de första 3-4 veckorna.

MVH Lasse

Edit: du skall liga någonstans mellan 2,2 - 3,5 meg/l - motsvarar ca 6 till 10 i KH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man lär sig något nytt varige dag :smiley9:

Inlägget om KH är troligtvis felaktigt av mig, Jag använder mig av en förkortnign jag inte känner, men har läst många gånger här på forumet "KH". Det jag avser är Alkalinity och det jag anger är resultatet av testet. 0,5meq/liter och droppe av reagensen blandat i 2 pipetter akvarievatten. 11-12 droppar i den mängden akvarievatten ger mig värdet 5.5-6 meq/liter.

Ja har utökat mängden LS i karet till 9kg i dag för att skapa ett större biologiskt filter och där med en stabilare miljö (tror jag). Efter detta kommer jag nu att avakta med ytterligare in plantering för att invänta karet och låta det vara för sig själv. Dom två eremiterna jobbar på tillsvidare tillsammans med skivanemonerna.

Rörmaskarna ha jag inte sett till... men troligen lever dom.

Kameran är tyvärr utan batteri så jag kan inte visa er det lilla kungadömmet af eremit.

Planen för framtiden ligger i att invänta biologin i karet och tillsätta en ny typ av kultur bakterier:Cleat Flo ,den lilla flaskan jag införskaffade räcker till 50,000 liter vatten och till mitt kar behövs ca 2dropp/dag.

Det jag väntar på är alger i större omfattning än vad jag har. påpekandet ovan om för lite mat stämmer inte riktigt men är samtidigt inte helt fel. jag tillsatte "mat" för sniglarn, rörmaskarna och eremiterna därför att jag saknar större mängder alger men ansåg att det borde ha fungerat även med den lilla mängd och med det jag tillsatte. Tiden för att sniglarna dog var för kort för att vara näringsbrist (tror jag). när algerna kommer i större utsträkning återupptar jag sniglarna och fortsätter senare med en "labb fisk".

Har ni flera tipps ? och Tack Lasse det är alltid trevligt med olika uppfattningar.

____________

Man lär så länge man vill

smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...