Gå till innehåll

Alkalinity 5.5-6 ??


Aquamarin

Rekommenderade inlägg

Har startat ett nanokar för ca 3 veckor sedan. alla värden ligger fint men KH ligger runt 17dKH det skall ligga på max 12. hur får jag ner det ?

PH: 8,2

Salt: 1,025

Alkalinity: 5,5-6 meq/liter

Nitrite:0,1

Nitrate:0,2

Nitrogen: NO2- :0,03 och NO3-: 0,05

Jag använder mig av ett salt som heter: Reaf Crystals

Alkalinite ökade efter ca 2v drastiskt.? frånbörjan låg jag runt 3-4meq/l = 7-9dKH

Jag gjorde ett vatten byte dag 14 (för tidigt) då salthalten låg för hög runt 1,027 nu nere enligt ovan. skall jag oroa mig eller kommer det att sjunka ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bekräfta din mätning med någon annan test om du har möjlighet, det är första steget alternativt blanda ihop en ny saltsats i en hink och låt stå i två dar och ta alkaniteten (KH) med din test. Du bör alltså bekräfta det höga värdet innan du gör åtgärder.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse!

Värdet är kontrollerat genom att kontrollera testet med medföljande referensprov. skall ligga på 4meq/liter och gör det med reagensen.

Jag skall ta med ett prov till handlaren och låta dom testa mitt vatten.

Jag provade även att fylla upp karet med osmos under några timmar för att se om testet ändrade sig efter mängden tillfört vatten. Det gav beräknat resultat.

Salt :1,024 - 1,023

PH: 8,2

Alkalnity: 4,5 meq/liter * 2,8 = 12,6 dKH

Det är fortfarnde ett högt värde:smiley24:.

Vad resulterar ett för högt KH i ? kan det skada invånarna ?

Att tillföra och ändra värdena är aldrig bra men jag tog det så försiktigt jag kunde och gjorde det med lite i taget under en längre tid.

MVH R

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken test använder du - är det en dropptest (ett färgomslag) eller en med stigande färgskala?

Vilken nitrit och nitrat test använder du? De värden du redovisar är olika sidor av samma mynt 0,03 som NO2- nitrogen är ungefär det samma som 0,1 i nitrit och 0,05 i NO3-nitrogen motsvarar ungefär 0,2 i nitrat. Det är nämligen så att när du mäter koncentrationen av dessa ämnen så kan du redovisa det som ettdera mängden kväve (N) per liter eller som mängden av hela molekylen (nitrit - NO2, nitrat - NO3) per liter. I akvariekretsar är det vanligast att redovisa koncentrationen för hela molekylen medans det vetenskapligt är vanligast att ge koncentrationen som mängden kväve per liter (eller ppm). I molekylen NO2 så har N den relativa massan på 14 och syre väger 16. Hela nitritmolekylen väger då 46 där kvävet står för 14 (30,4 %) Om nitriten (NO2) har koncentrationen 0,1 mg/l så har då nitritkvävet (NO2-N)koncentrationen 0,304*0,1 = 0,03. Och omvänt om du har koncentrationen i nitritkväve så skal du multiplicera detta med 1/0,304 (ca 3,29) för att få hela molekylens koncentration. Nitrat har formeln NO3 - överlåter åt den nyfikne att själv räkna ut förhållandet mellan NO3 och NO3-N :).

För att veta riktigt vad du skall göra för att få ner KH så bör du veta kalciumkoncentrationen. Om din koncentration är kring 400 ppm så kan du troligtvis tillsätta kalciumklorid för att fälla ut karbonater (din alkanitet). Där gäller att tillsättning av ca 1,4 gram kalciumklorid per 100 liter kommer teoretiskt att sänka KH med 1 grad förutsatta att kalcium ligger på ca 400 ppm och magnesium på ca 1300. Ligger magnesium lägre så är mättnaden för kalcium lägre. Här måste du prova dig fram sakta. Lämpligast är att du blandar up 14 gram kalciumklorid med osmosvatten till 100 ml. Då motsvarar tillsättningen av 1 ml/10 l akvarievatten av denna lösning en kalciumhöjning på ca 7 ppm vilket vid mättnad teoretisk fäller ut så mycket karbonater att KH sjunker en grad. Ta ut 10 liter av ditt akvarievatten, tillsätt 1 ml av kalciumkloridlösningen i taget tills du har sänkt KH dit du vill.

Eftersom du inte vet om din nuvarande kalciumkoncentration är vid mättnadspunkten får du helt enkelt exprimentera på det sätt som jag beskrivet ovan för att veta hur många ml av kalciumkloridlösningen (14 gram på 100 ml) du skall använda för att få ner ditt KH. Tänk på att det kan krävas en del lösning för att få det första sänkningen med en grad - sedan skall teoretiskt sett räcka med en ml per 10 liter för att få ner ytterligare en grad.

Nu är det så att jag inte tror att ditt höga KH just nu är ett större problem - jag kan istället misstänka att du har en felaktig salthaltsmätare. Försök att få din salthalt kontrollerad med en refraktometer. Om du skall använda metoden jag beskrev ovan (eller någon annan) får du besluta själv - jag ville bara visa att denna utväg finns. Jag tror inte heller att förlusten av dina två snäckor direkt har att göra med KH om det just inte beror på för hög saltkoncentration.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...