Gå till innehåll

Vita prick, hjälp igen


Guest Marika

Rekommenderade inlägg

OK, har köpt nytt UV, överdimensionerat och ska klara våra 1000 liter och mer därtill. Har kört det i en vecka nu, och det hjälper inte. Nu är det gott och väl 1 1/2månadsedan vi fick vita prick, och nu måste vi göra något drastiskt. Vi kan väl inte medicinera i burken antar jag. Vi har det gamla akvariet kvar, där går en fjärilsfisk, en kaninfisk, en salariasoch en lite drake. I det "nya" går 16 fiskar, en muräna och 3 räkor. Vi har inga koraller ännu, men två skivanemoner. Så vad göra? Ska vi plocka över alla fiskar (dvs riva hela akvariet för att få tag på dem, ca. 120 kg sten, suck) och medicinera dem i det gamla? Sist vi medicinerade, förra gången vi hade vita prick, så såg det nästan ut som om de höll på att stryka med på kuppen. Hur är det med parasiterna, dör de om vi ser till att tömma akvariet helt så det inte finns några fiskar/värddjur kvar? Hur länge ska vi köra akvariet tomt? Ska vi göra något i det, går det att slänga i något där som gör att de försvinner? Ska vi ta upp skivanemonerna också? Och hur trångt skulle det inte bli i den gamla burken, den är på 4-500 liter och det blir trångt att slänga i fiskarna där. Måste nästan försöka fixa hjälp på något sätt med att hysa fiskar åt oss. Hur det nu ska gå till. Det är två blå kirurger, två bruna, en hawaiifisk och två koffertar som har vita prick, de andra syns det inte på. Jag vet att det är ett gammalt, väl omtalat ämne, och jag har läst allt, men jag frågar ändå, vad ska vi göra?

//ledsen och trött

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, trist att det inte ger med sig... Först måste vi reda ut om det är Prick eller Oodinium eller Cryptocarier (vita prick) Har någon fisk dött ännu? Det som talar för att det är "vanlig" prick är att det tydligen finns fiskar som fortfarande lever! Alltid nåt!UV´t: suger det nära botten? viktigt för att få tag på så många frisimmande parasiter som möjligt. Har det rätt flöde? för mycket=dålig funktion. Men jag antar att allt är rätt! Jag har haft både Odinium o prick, t.ex. min palett har prick av o till, dock smittar han ingen av de andra som väl är. Odinium däremot smittar allt med dödlig utgång om man inte medicinerar. Om vi tittar på mediciner så finns det revsäkra sådana, dock är jag själv kritisk mot dom. Jag har provat alla som jag kan hitta inklusive den nya från Salifert som ska hjälpa både mot prick och Odinium. Den sistnämnda KAN ha lite effekt eventuellt?? Annars är det Kopparbaserade mediciner som gäller, de ska fungera bra, men tar kål på koraller och annat, så det gäller att medicinera i en separat burk i unefär 3 veckor... trist men så är det... OBS: jag har för mig att Drakar är känsliga mot en del mediciner...

De frisimmande Parasiterna för "vanlig" prick överlever ca: 3dagar utan värddjur, Odinium är värre de kan klara sig flera månader utan värd, så jag blev rekomenderad att låta burken stå tom i 3 månader..

Lycka till med allt, prova att medicinera i separat burk, eller försök att vänta ut sjukdomen om du inte har andra möjligheter. Jag vet hur det känns....smiley11.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur vet man vad som är vad då, hur lika är de här sjukdomarna till utseendet? Ingen fisk har ju dött på hela den här tiden, och nog tycker jag att det ser ut som det har gjort de andra gångerna också, och då har det gått bort med medicin. Och nej, UVt suger inte från botten, men det kan vi ju justera idag, ska flytta upp det också idag, ska sätta det över akvariet, och inte i sumpen som det sitter idag. Jag är inte så haj, men Magnus vet hur man ska göra, och han har koll på flöde och så. Pratade med vår affär Akvariehobby här i Uppsala häromdagen, och där pratade vi om något som jag tror heter Cupriderm eller något i den stilen, som de använder. Men som de inte hade hemma för tillfället. De andra gångerna har vi använt Waterlife Cuprazin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, det är bra om Ni flyttar UV´t till akvariet, i sumpen gör det tyvärr ingen större nytta. Försök att suga så nära botten i ena änden av akvariet o släpp returen nära ytan i andra änden.

Du skriver att Ni använt Cuprazin?? Den innehåller koppar och ska INTE användas i akvarier med koraller mm. Myaxzin däremot går att använda om man har koraller i burken. Cupriderm känner jag inte till men av namnet att döma innehåller den nog koppar.

Exodin samt Saliferts medicin går också att använda.

Men som alltid... Det är bättre att försöka medicinera i ett separat kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet det där med sumpen, så som vi har det nu så har vi tillfälligt dragit en slang från sista facket i sumpen och direkt upp i karet. Men som sagt, vi ska göra om det idag, och ge det en chans. Men det borde ju liksom har blivit något bättre ändå sedan vi köpte det här nya, och det är ingen förändring alls. Det lustiga är att mitt på dagen så ser det ut som om det skulle kunna vända, men op kvällarna och speciellt på morgonen så är det hur prickiga som helst. Varför? Är det för att fiskarna har rört sig mindre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men alltså, man kan helt enkelt försöka med att vänta ut det hela? Hur länge ska man ge det? Det är 1 1 /2 månad nu, men förutom prickarna så är de precis som vanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm värkar jävligt konstigt.

hadde som du prick på mina palleter och min koffertfisk.

köppte ätt rainbow lifegard uv mina prickar försvann på ca 1 vecka....

före jag köpte lifegard uv så hadde jag debaru 15watt och prickarna försvann ej men när jag köpte min 40wattare lifegard så försvann dom på 1 vecka..

men ditt uv borde ju räcka till kan vara så att du har kört uv i sumpen nu när du har uvc i huvudkaret så borde det funka.......

lycka till//hedan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...