carlzon Postat 20 september 2008 Postat 20 september 2008 hur gör ja för att ta väck mina microbubblor.? kan man göra nått ? mvh carlzon Citera
Aqua_Max Postat 20 september 2008 Postat 20 september 2008 Var kommer bubblorna ifrån? Är det t.ex. luftbubblor från skummaren, eller är det syrgasbubblor från alger? Tillkommer bubblorna i akvariet eller i sumpen? Citera
Bechen Postat 20 september 2008 Postat 20 september 2008 Om det är ett rsm så prova att ta bort kol påsen Citera
carlzon Postat 20 september 2008 Författare Postat 20 september 2008 ok det ska ja prova dem kommer från pumpen inte alls snyckt Citera
Mattias Malmö Postat 21 september 2008 Postat 21 september 2008 Eftersom det verkar vara ett RSM:Testa att ha kvar kolpåsen men kolla den svarta filtersvampen och den vita lilla kudden som ska vara över den. De har en fantastisk förmåga att fyllas med slam och skit vilket gör cirkulationen trögare. Särskilt i ett nystartat kar med LS under inkörning. När de stoppar upp vattenflödet eller saktar ner det eller vad man ska säga - så får det effekten att vattennivån i den högra delen av filterkammaren (där svamp+kudde sitter) blir högre än vattennivån i den vänstra kammaren (där keramik+kol+pumpar sitter). Och i takt med att vattennivån blir lägre och lägre så kommer pumpen att dra in mer och mer luft och mindre och mindre vatten = mer och mer bubblor, antingen kontinuerligt flöde eller "bursts" vad det nu heter på svenska.Jag skulle som första åtgärd inte röra kolpåsen - inte minst för att man måste skruva av pumparna och krångla för att få ut den - utan istället (precis som jag gjorde när jag fattade problemet):1. Slänga den vita kudden - den slammar igen alldeles för snabbt. Jag blev vansinnig på den.2. Ta upp och rengöra den svarta svampen ordentligt. Detta fick jag göra minst 1 gång i veckan under inkörning för att undvika bubblorna. Som tur är blir det ju mindre skit desto mer inkörd stenen blir. Nu rengör jag den ca 1 gång per månad.3. En del RSM:are har skurit ner den svarta svampen så den blivit kortare. Jag har haft det som reservplan, men avvaktat eftersom jag inte har några problem längre så länge jag rengör svampen regelbundet. Citera
carlzon Postat 24 september 2008 Författare Postat 24 september 2008 fyfan va du är grym karet blev hellt bubbel fritt ja får tacka för hjälpen mvh carlzon Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.