Gå till innehåll

bubblor


carlzon

Rekommenderade inlägg

Eftersom det verkar vara ett RSM:

Testa att ha kvar kolpåsen men kolla den svarta filtersvampen och den vita lilla kudden som ska vara över den. De har en fantastisk förmåga att fyllas med slam och skit vilket gör cirkulationen trögare. Särskilt i ett nystartat kar med LS under inkörning. När de stoppar upp vattenflödet eller saktar ner det eller vad man ska säga - så får det effekten att vattennivån i den högra delen av filterkammaren (där svamp+kudde sitter) blir högre än vattennivån i den vänstra kammaren (där keramik+kol+pumpar sitter). Och i takt med att vattennivån blir lägre och lägre så kommer pumpen att dra in mer och mer luft och mindre och mindre vatten = mer och mer bubblor, antingen kontinuerligt flöde eller "bursts" vad det nu heter på svenska.

Jag skulle som första åtgärd inte röra kolpåsen - inte minst för att man måste skruva av pumparna och krångla för att få ut den - utan istället (precis som jag gjorde när jag fattade problemet):

1. Slänga den vita kudden - den slammar igen alldeles för snabbt. Jag blev vansinnig på den.

2. Ta upp och rengöra den svarta svampen ordentligt. Detta fick jag göra minst 1 gång i veckan under inkörning för att undvika bubblorna. Som tur är blir det ju mindre skit desto mer inkörd stenen blir. Nu rengör jag den ca 1 gång per månad.

3. En del RSM:are har skurit ner den svarta svampen så den blivit kortare. Jag har haft det som reservplan, men avvaktat eftersom jag inte har några problem längre så länge jag rengör svampen regelbundet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...