Gå till innehåll

Behålla söttvatten grus?


alvedon80

Rekommenderade inlägg

Allt kostar pengar ;)

Räkna inte med att det är billiga tips här på saltguiden. Det finns, men de är få ;)

Lycka till!

Jag tycker att du behöver nytt grus jag med. Av sötvattensgrus så "sägs" det att det blir tjocka alglager fort över gruset och då kan ju inte alla "djur" som lever på bottnen överleva. Köp levande sand eller som jag köpte, kalkgrus. Om du köper kalkgrus, tänk på att köpa ungefär 2mm grus. Köper du större grus storlek kommer du antaglingen inte ha rätt miljö för många arter, t.ex. många gobies arter, räkarter, sniglar, m.m... eftersom de oftast silar eller gräver mycket på bottnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sötvattens sand innehåller väl en massa silikater och skit säkert fullt med fosfat också == väldigt mycket alger inge kul.

Det beror på vilket kar man haft...

Om det var ett Tanganika eller Malawi, så har många kalksand/korallsand för att få upp PH-värdet.

Problemet ligger mer i att få rent f"#¤skapet, även om det kokas för att ta kål på alla alger/bakterier i sanden är inte problemet löst.

Först när man lyckats skölja bort alla organiska rester, har man sand som man kan använda utan större risk, men efter sandkok, 100tals liter vatten för att skölja sanden och ett antal timmars arbete, gör man nog bättre i att köpa ett par säckar sand i närmsta akvariebutik istället. :)

Hobbyn kostar tillräckligt att spara på sanden i början känns som att köpa en sportbil med cykeldäck.

Om man har "normalsand" har man inte nog med arbete, sandkok och vattenspel ett kar som sedan ser ut som en mutant mellan amazonas och salt... :snurrig:

Smaken är som baken, men mitt saltvattenkar vill jag ha med autentisk saltvattenlook.

Men svaret på din fråga är:

Ja det går men det är idet flesta fallen inte att rekomendera.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...