Gå till innehåll

Vad ska man satsa på vid algproblem


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har kraftig tillväxt av bruna alger på rutorna, gröna alger (dinosar) på rutor och på sten, och lite röd slime..

Jag har försökt läsa till mig vad som är fel och lyckats identifiera tre potentiella bovar (det är forumet som har hjälpt mig, men också förvirrat mig):

1. Jag har solljus som lyser på mitt akvarium, tänder min belysning först 11.30, dvs det är belyst av solen hela morgonen.. Har läst på formumet att solljus kan ställa till problem, jag har dock inte hittat förklaring

2. Kh är för lågt, jag har ett Kh på 5, och skyhöga siffror på Mg och Ca, jag förstår inte riktigt obalansens uppkomst eftersom det enda jag sköter mitt kar med är 10% vattenbyte i veckan

3. Phosfat, jag har gjort fosfattest och detekterar fosfat.

Jag har tyvärr inte erfarenheten att ranka dessa tre källor till problem ovan för att kunna besluta vilket jag ska åtgärda först? vad är viktigast? Grundregeln säger ju att man inte ska göra för många förändringar samtidigt, jag behöver göra tre, men jag vet inte vem jag ska börja med.

Om någon tar sig tid och delar med sig av deras erfarenhet är jag djupt tacksam.

Korallerna ser ut att må skitbra, i alla fall euphylliorna,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill också veta orsaken till obalansen.

Jag byter 10% vatten i veckan.

I söndags mätte jag precis efter vattenbytet

Fosfat 0.03ppm

Mg 1600ppm

Calcium 520ppm

Kh 5.6dKh, 2.0 meq/L

NO3 0

Salthalt 1.025

Ph 8.2

Jag tänkte kanske att Kh var mätfel, och att Mg skulle sänkas under veckan, och att jag kunde köra rowaphos och aktivt kol för fosfatet

men. Jag mätte igår.

Salthalt 1.024

Mg 1800ppm

Kh 5dKh

Jag kalibrerade Kh testet som är Salifert, det stämde.

Sedan testade jag mitt bytvatten (det vatten jag tänkt hälla i på söndag. )

Salthalt 1.025

Kh 7.8

Mg 1440

Jag fattar inte. Mg verkar sticka i taket samtidigt som Kh sticker i botten. Och bruna skitalger frodas i karet tillsammans med dinosar.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...