Gå till innehåll

Konvertering av 430 liters sötvattenskar


Ocikatten

Rekommenderade inlägg

Har hittat ett begagnat sötvattenskar med måtten 120x60x60 cm som jag funderar på om det går att konvertera till salt.

Karet är borrat enligt bilden och det följer med ett underskåp/bänk där man idag har ett ytterfilter Eheim Prof II 2128.

Tror ni man kan använda de redan borrade hålen till att mata en sump eller skall man behålla filtret och istället nöja sig med att bara installera resterande utrustning i själva karet?

Vilka modifieringar behöver man göra i karet om man skall köra med en sump? Idag är det bara två rör som går rakt upp i karet. Behöver man bygga någon form av överrinningskammare e.likn?

Alla tips, idéer och kommentarer är välkomna!

post-3970-14468916133557_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hålen är lite väl små kan du få upp dom lite skulle du kunna använda det utan problem. jag skulle ställa en sump under och köra ytterfiltret i sumpen istället!

eftersom hålen är så små är det risk att det blir hävert effekt på avrinningen!

en fråga bara! är det aluram eller är det helglas akvarium?? mvh jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det stämmer det är en typ av ytavrinning, men det finns många olika sett att göra den men den där är enkel o fungerar fin fint övre delen av boxen ska vara kammad.

Coralkiller: Tack för den excellenta ritningen! Hur stora bör hålen vara? Den lilla burken du ritat in på ena röret, är det något form av överrinning för ytrengöring?

Karet är helglas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du plats så skulle jag rekomendera att köra på ett vanligt glaskar o sätta all utrustning

utanför, förutom skummaren som jag tycker är bra o ställa i men det är en smak sak.

men använd ej kar med aluram pga får vattnet kontakt med aluminiumet så ergar det och förorenar vattnet.

hej.

lånar tråden lite här.

har coralkiller ett bra förslag på en sump också. typ 100 liter med plast för skummare och allt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte om du har vart inne och tittat på pny.se. han håller på att starta upp ett saltvattenskvar och har gjort en ganska så grym sump. funderar på att göra nått i stil med hans sump. ganska smidigt att ha ett karantänkvar i sumpen som han man kan kopla blor när man behöver. och göra vattenbyte i den också..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inte sett det ! låter ju smidigt!

vet inte om du har vart inne och tittat på pny.se. han håller på att starta upp ett saltvattenskvar och har gjort en ganska så grym sump. funderar på att göra nått i stil med hans sump. ganska smidigt att ha ett karantänkvar i sumpen som han man kan kopla blor när man behöver. och göra vattenbyte i den också..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Vad tror ni om följande enkla lösning.

Behålla befintlig rördragning och använda ytterfiltret till biofilter, kolfilter & Rowaphosfilter. Koppla på ett UV-C på vägen ner till ytterfiltret och sätta på en påhängsskummare samt ett antal streampumpar i karet.

Är det en för enkel lösning eller kan det funka?

En dum nybörjarfråga: Kommer de befintliga plaströren fungera även i saltvatten eller det är speciell typ av plast som används för saltvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut ingen dum fråga! undra samma sak själv när jag starta mitt första kar!

men det funkar med samma slangar!

det låter som en bra lösning tycker jag om du ska fråga mig! men jag skulle sätta uvc-filtret på vägen tillbaka till karet ! det är ju dit du vill ha det så att säga sterila vattnet.

men annars har jag inget att säga om den installationen du föreslog! mvh Coralkiller

Vad tror ni om följande enkla lösning.

Behålla befintlig rördragning och använda ytterfiltret till biofilter, kolfilter & Rowaphosfilter. Koppla på ett UV-C på vägen ner till ytterfiltret och sätta på en påhängsskummare samt ett antal streampumpar i karet.

Är det en för enkel lösning eller kan det funka?

En dum nybörjarfråga: Kommer de befintliga plaströren fungera även i saltvatten eller det är speciell typ av plast som används för saltvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coralkiller: Skönt att höra att du tror på min lösning. Som föräldraledig så har man ju lite begränsade inkomster att leka med så då tyckte jag att detta var den mest ekonomiska lösning. Då får man bara hoppas den fungerar i praktiken också. :)

Ännu en nybörjarfråga: Om man använder en påhängskummare, kan man ändå få någon typ av ytavrinning eller man löser problemet med att få bort ythinnan på något annat sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det du kan göra är att sätta streampumpar som slårsönder vattenytan så du får bort hinnan samma princip! mvh Coralkiller

Coralkiller: Skönt att höra att du tror på min lösning. Som föräldraledig så har man ju lite begränsade inkomster att leka med så då tyckte jag att detta var den mest ekonomiska lösning. Då får man bara hoppas den fungerar i praktiken också. :)

Ännu en nybörjarfråga: Om man använder en påhängskummare, kan man ändå få någon typ av ytavrinning eller man löser problemet med att få bort ythinnan på något annat sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det du kan göra är att sätta streampumpar som slårsönder vattenytan så du får bort hinnan samma princip! mvh Coralkiller

Fungerar detta i praktiken eller är det mer av en nödlösning?

Är tanken då att ytpartiklarna skall blandas ner i vattnet och på så sätt kunna tas bort av skummaren?

Finns det inte möjlighet att sätta någon typ av ytavrinning direkt på skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...