Gå till innehåll

Salifert All in one 1000ml


Fisherman`s Friend

Rekommenderade inlägg

Hej som en bekväm akvarist så verkar ju detta vara ett medel som kan tänkas passa mig. Jag har inga svårskötta koraller utan håller mig till knappar, xenia,euphyllia och några andra mjukkoraller. Kan detta vara något att köra med. Min ambition är att ha många koraller i akvariumet och jag kan då tänka mig att spårämnen förbrukas snabbare då.

Jag har en tendens att vara extra ambitiös under vissa perioder för att sedan gå ner i svackor men ett sånt här medel borde ju kunna passa mig.

Jag kör med ett nytt salt som är extra magnesium och kalk berikat. Saltet har varit helt underbart mina koraller har börjat växa sen jag köpte detta nya salt jag kan varmt rekomendera detta. Saltet heter H2Ocean Pro+ Det köper du på korallfisken här i Linköping.

Frågor kring Salifert All in one

Fråga 1 får jag med de nödvändigaste delarna i detta medel?

Fråga 2 Vad exakt innehåller detta och kan man säga att det passar en viss typ av fauna. (se vad min korallträdgård innehåller ovan)

Fråga 3 Vilket doseringsintervall är bäst att köra (varje vecka en gång i månaden osv)

Fråga 4 Är det lätt att dosera ?

Om detta inte skulle passa till mitt ändamål vad kan då passa in bättre. Jag vill inte ha fyra olka flaskor och en mängd konstiga anvisningar om att droppas sakta osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferts ”All in one” är en bra produkt men som man ska använda med försiktighet. Den innehåller i stora drag koralskelett upplöst med acetat. På det viset tillsätter den allt en stenkorall behöver för att växa (för utom jod). Acetat är en så kallad kolkälla vilket matar bakterier i akvariet. Resultatet blir att nitrat/fosfat sjunker och att bakterierna förbrukar syre i akvariet. Detta är inget problem om det sker med försiktighet. Överdosering kan dock orsaka en krasch. Till exempel kan den orsaka en akut syrebrist. Produkten sänker även PH. Därför måste man dosera den försiktigt.

Jag har för mig att det står en doseringsinstruktion per vecka på flaskan? Det är inte att rekommendera utan en liten dos ofta är förmodligen säkrare bland annat på grund av den ph sänkande effekten.

Observera också att det finns inga mirakelpreparat! Använder man produkten så får man ibland dosera lite extra av olika ämnen för att upprätthålla ballansen i akvariet. Så mätning av vattenvärdena en gång i veckan är fortfarande mycket viktigt om det ska fungera i längden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...