Gå till innehåll

Vad gör man??


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Upptäckte för två dagar sedan att mina skivanemoner började skrumpna och se skumma ut..

två stycken först, idag så ser två andra inte friska ut heller,

Dessutom, så ligger det idag en krabba livlös utanför sin sten, och, när jag öppna burken så luktar det surt, det sticker verkligen.

I övrigt så, har jag senaste tiden haft ökat tillväxt på gröna alger, men något brunt skumt har också börjat komma, det e inte bruna slemalger, det e något annat, sitter på stenen i sumpen..

Har inte hunnit skumma genom hela forumet, åker iväg till imorn, så tiden är knapp för mig, och jag har början till panik eftersom något inte verkar vara riktigt korrekt,

ska sätta mig och kolla vattenvärden nu,

Men vad gör man smartast nu? stort vattenbyte??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bifogar lite bilder på det på de bruna algerna på ls i sumpen, vet inte vad det är, ser närmast ut som järnavlagringar (vet inte hur de ser ut i ett saltvattenkar, men vet hur det ser ut IRL) sen så lite bilder på skivanemonerna, de e helt skrumpna, dessa brukar vara jättefina, släta,

och slutligen en bild på han som kastat in handsken..

mina värden ser bra ut hittils, men skivanemonerna plus krabban oroar mig..

sen vet jag inte vad det bruna är, har dessutom lite annan tillväxt av ngt som närmast ser ut som mögelsvamp-aktigt... får ingen bild på det än bara

post-4058-14468916148542_thumb.jpg

post-4058-14468916148714_thumb.jpg

post-4058-14468916148864_thumb.jpg

post-4058-14468916149033_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som om något dött i karet hur länge har det varit igång?

Cirkulation? Skummaren funkar bra eller du kanske inte har någon prova att öppna upp locket så att du får ner lite frisk luft.

Att man får alger i ett kar är ju självklart inget konstigt men luktar det konstigt är det inte så roligt, det ska ju lukta hav

Jag tror av dina bilder att döma att du inte behöver vara så orolig. Stenen ser ren och fin och har ingen speciella algproblem, det kan vara så enkelt att du behöver lite mer cirkulation bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att du säger det med cirkulation, måste nog rengöra cirkulationen, den verkar igengrodd med alger..

har ingen skummare i detta kar, det är nano-kar..

krabban har ju dött i karet, har endast tre sniglar, två putsarräkar, ska kolla att sniglarna lever,

Kan lägga till onödiga mätdata

Ca 430 ppm,

NO3 0 , dvs kan inte detektera det

ska mäta fosfat..

har inte haft så här bra värden någon gång i karet,

Har du någon aning om varför skivanemnonerna kryper ihop?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

krabban har ju dött i karet

Har du någon aning om varför skivanemnonerna kryper ihop?

Krabban kan ju ha dött av att matbrist matar du med något för dina räkor?

Jag gissar på att dom lider brist på något som du inte har tillsatt i karet hur länge sen var det gjorde ett vattenbyte,samt hur ofta brukar du göra det?

En ganska säker gissning är att dom lider brist på något som typ jod eller något annat liknande.

Ditt kar är ju inte så stort så ett vattenbyte på 10liter blir ju 30% av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ursekta att jag bara kliver in så hära, men går det bra om jag lånar tråden?

Mina skivanemoner håller också på sådär fast det är mera av och på. Ibland är de jätte fina, och så 5 min senare syns de knappt, och så 5 min senare igen är de så fina som förut.... nu när jag tänker efter så gör nog alla mina mjukisar så... Men det syns inte lika bra på dem... ingen lukt hoss mej dock. Har haft detta problem sedan jag startade akvariet... Kan det vara jodbrist tror ni?

tacksam för svar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ursekta att jag bara kliver in så hära, men går det bra om jag lånar tråden?

Mina skivanemoner håller också på sådär fast det är mera av och på. Ibland är de jätte fina, och så 5 min senare syns de knappt, och så 5 min senare igen är de så fina som förut.... nu när jag tänker efter så gör nog alla mina mjukisar så... Men det syns inte lika bra på dem... ingen lukt hoss mej dock. Har haft detta problem sedan jag startade akvariet... Kan det vara jodbrist tror ni?

tacksam för svar:)

Det behöver inte vara en brist på något utan det kan vara att dom inte gillar där dom sitter också, jag har lärt mig att skivisar inte vill sitta för strömt, men det troligaste är att dom lider brist på något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja gärna med att klippa å klistra in detta, så är det betydligt lättare att få rätt svar, det ger oss andra lite mer bakgrund att gå på.

Det bruna på stenarna ser ut som vanliga kiselalger.

Kör med ca 10% vattenbyten varje vecka, med ett salt av bra kvalitet. Det räcker garanterat för att hålla värdena bra.

Är du helt säker på att krabban dött? Kan det vara så att den bara ömsat?

Fosfatreduceringsmedlet och kolet bör du byta minst 1ggr/månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du helt säker på att krabban dött? Kan det vara så att den bara ömsat?

Fosfatreduceringsmedlet och kolet bör du byta minst 1ggr/månad.

9 av tio frågor om döda krabbor är oftast bara skal. Plocka upp det och kolla om det är tomt samt om det luktar MYCKET illa.... Då har du det svaret Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Förlåt DaTrucka, jag var stressad, normalt sett brukar jag försöka vara noggrann med att lämna så mycket info som möjligt, men, ska börja fylla i det här formuläret, det e rätt vettigt, jag för bok över alla tester jag gör, kan lika bra göra det i formuläret direkt

Jag byter 10-15% vatten i veckan i detta kar, men har haft problem med bruna skitalger högst troligt pga fosfat och lågt kH (jag har ingen aning om hur jag lyckades sänka kht i detta kar, det var nere på 5dkh).. så jag köpte triple buffert, höjde kht för mkt (14dkh), har lyckats sänka det nu igen.. köpte fosfat remover och aktivt kol, sen var de bruna algerna borta, men istället började de gröna algerna växa som fan.

Men jag har aldrig sett det bruna som kommer på stenen i sumpen innan, det har kommit nu sen jag höjde kht, de jag kallar de bruna skitalgerna växte på glaset, där nu de gröna algerna växer.

Blev stressad när skivanemonerna såg dåliga ut och det låg en död krabba.. och ajg skulle resa bort. tänkte nu e det fel, men.. vad jag läst så suger aktivt kol ut joden ur vattnet, och jag har kanske kört lite mycket kol.. det är en trolig förklaring tror jag..

vet inte, men eventuellt är det bara en svängning i karet som gör att de gröna algerna tar över nu lite pga de bruna försvunnit.. har inte hunnit läsa på om de gröna algerna riktigt vad som gäller för dem. de sitter som fan på glaset i alla fall..

Tack för hjälpen gubbar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Begravde krabban för två timmar sedan tyvärr, men jag är till 95% säker att han är solid, den var intakt, men nu när ni säger det så. och han luktade..

Jag har i alla fall plockat ur kolet och bytat 10% vatten med tanke att kanske jag tillför lite jod om det är det som saknas, ska köpa ett jodprov i helgen,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...