Gå till innehåll

Juwel Trigon Cirkulationshjälp


Fisherman`s Friend

Rekommenderade inlägg

Hej tänkte uppdatera min cirkulation till mitt Juvel trigon. Jag har byggt upp mitt rev i bakant mot det pvc rör som är borrat i botten ner till sumpen. Jag har alltså plats längst bak i akvariumet där jag sätter den tekniska utrustningen (vill inte kunna se någon teknik) Dessutom är inte revet uppbyggt så det blir helt stäng på kanterna utan vattnet kan cirkulera ut i akvariumet.

Jag har lite frågor och ett par alternativ på planerade inköp som jag tänker göra. Jag börjar med frågorna

Mitt akvarium är på 350 L + en sump på runt 80 l.

Frågor

1 Hur mycket cirkulation behöver jag ha Liter/H

2 Som det är idagsläget sitter båda mina cirkulationspumpar i ytskiktet finns det en poäng att flytta ner en av pumparna längre ner mot botten?

Alternativ

Alt A Har funderat på att köpa nanostreamers och undrar om jag klarar mig med två Tunze Turbelle Nanostream 6025 2500l/H De skulle kosta mig runt 1500 kr. Då skulle jag behålla min befintliga pump som klarar runt 3000l/H

Alt B Tunze Turbelle Nanostream 6055 som är ställbar och klarar mellan 1000/5000 l/h plus behålla den som klarar 3000l/H

Egentligen är detta som med mycket annat en fråga om pengar och viljan att investera. Men min fråga är egentligen om det är bättre att köpa den lite större varianten än att ha två små.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle kört på fler nanostream de är bra då de är lätta att flytta flödet med att bara snurra på "huset" behåll den andra även denna

Flödet eller Liter/timme är olika vilken man än svarar. Man får nästan se hur det rör sig i karet med pumparna igång.

Flytta ner nån pump man skall ha bra flöde i hela karet

Jag hadde satt 2st 6045 på bakrutan och sjusterat ut de olika för att få ett flöde i hela karet.

När jag hadde ett hörnakvarium så hadde jag 2st pumpar på baksidorna och en stream 12000L/h i mitten så sprutade ut mot framrutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...