Gå till innehåll

Problem med att ställa in överrinnings box


Freddi

Rekommenderade inlägg

Undrar om någon kan tala om hur man ställer in denna överinningsboxen??

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=656

Jag får inte riktigt rätt på den.

Det går en liten stund sen kommer ett jätte surplande ljud då vatten nivån i den har stigit för högt i den, och det är ju ganska störande.

Har provat och justerat det lilla röret men får inte till det.

Jag har även lite luft i det böjda röret mellan box delarna ska det vara så??

Den är begagnad och jag har ingen bruksanvisning till den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så länge luften inte ansamlas så häverten stannar så är det ingen fara. är där någon typ av avluftning i det inre röret ?.

det finns en del olika lösningar för att få tyst på dessa olika boxar, man får mecka en del.

det gäller att få lite lagom flöde genom båda ner rören så dom inte suger förmycket/förlite ner i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Tunze och hade "sörpel"-problem med den också. Det berodde på att slangen inte var lagd helt optimalt. Jag måste ha den så att det kan komma in luft där den går ner i sumpen. Dvs inte ha den under vatten ytan i sumpen. Det ska inte vara någon luft i röret försök att få ur det. När jag hade för lågt flöde hade jag problem med att det fastnade luft i röret på min modell, när jag bytte till kraftigare returpump försvann problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så länge luften inte ansamlas så häverten stannar så är det ingen fara. är där någon typ av avluftning i det inre röret ?.

det finns en del olika lösningar för att få tyst på dessa olika boxar, man får mecka en del.

det gäller att få lite lagom flöde genom båda ner rören så dom inte suger förmycket/förlite ner i sumpen.

Vad jag fattat så är det ena röret bara back up, inställningen skall nog göras via det lilla röret som drar luft i det sk. 1:a röret.

men jag har inte lyckat justera det så bra.

Vill ju ha tips på hur den justeras bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Tunze och hade "sörpel"-problem med den också. Det berodde på att slangen inte var lagd helt optimalt. Jag måste ha den så att det kan komma in luft där den går ner i sumpen. Dvs inte ha den under vatten ytan i sumpen. Det ska inte vara någon luft i röret försök att få ur det. När jag hade för lågt flöde hade jag problem med att det fastnade luft i röret på min modell, när jag bytte till kraftigare returpump försvann problemet.

Tackar för tipset, men får inte riktigt till det ändå!!

Får mixtra mer med det i morgon, det funkar ju något sånär ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...