Gå till innehåll

275 L Kub


GimliX

Rekommenderade inlägg

Nya planer, nya utmaningar.

Var nyligen påväg att införskaffa mig ett 600L kar men regeringen här hemma så ifrån. Lyckades kompromissa fram till ett 275 liters kubakvarium som jag var ner och hämtade idag i Uppsala, hos Halogen här på guiden.

Ett kanon akvarium med måtten 65*65*65, med en rejält byggd bänk, snyggt och stilrent. Karet är inte bottenborrat och jag kommer förmodlingen inte att göra det heller. Står i valet och kvalet om jag ska göra en inbyggd sump som jag kan gömma skummare mm. i eller om jag ska köra på en påhängsskummare. Jag kommer att köra på en Mh 250W med 4*24W T5.

Skummare är jag som sagt fortfarande osäker på valet står mella en Deltec Mce 600 eller en grotech Hea80, har ni några erfarenheter av skummarna så kommentera gärna. Vill ha en så tyst skummare som möjligt då akvariet står i samma rum som jag sover i. I akvariet kommer jag försöka mig på lite acroporor och andra stenkoraller. I fiskväg kommer jag ha någon Kirurg och ett antal mindre fiskar och lägre djur.

Bilder kommer komma upp under morgondagen och jag hoppas att karet ska vara igång lagomt till månadsslutet.

Mvh

Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag beställt skummare. Grotech Hea 80, hoppasden fungerar bra.

Det blir en inbyggd sump al'a Juwel. Det blir en låda i ena hörnet av plexiglas. Där kommer skummaren, doppvärmaren och diverse.

Här kommer en dålig skiss i paint :)

post-2911-14468916168245_thumb.jpg

post-2911-14468916168412_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul och se att du redan är på gång. Lycka till med nya karet!

/PP

Tack Pär!

Tanken är att jag ska göra två revpelare, men har inte riktigt bestämt mig än. Kommer inte hända så mycket mer förens jag fått hem skummaren, då jag kan mäta in den och bygga lådan efter storleken på skummaren. Funderar även på att isolera lådan och bygga upp den så att det blir ett lock på den. Det blir dubbla väggar på den med något lämpligt isoleringsmatrial (någon som har något tips?) för att få akvariet så tyst (helst ljudlöst) som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett steg närmare starten....

Gammla karet sålt och hämtat. Har fört över allt provosoriskt i ett 150 L alukar, som står i köket. Vi får se vad regeringen säger när hon kommer hem ;) Väntar fortfarande på skummaren ifrån Triton, vill inte börja med "sumpen" innan den kommit då jag ser hur mycket plats jag måste avvara till den. Jaja slit och släp man glömmer bort mellan gångerna när man flyttar kar. ALDRIG MER, men så sa man förmodlingen förra gången med.

Mvh A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det trilla hem lite grejer. Min lysramp kom igår och idag kom skummaren Deltec Mc500. Otroligt snabbt, beställde skummaren igår från Biotedmarine klockan 15.11, idag klockan 15.03 så fanns varan att hämta på mitt postkontor i Gävle, bra service!!!

Kommer lite bilder ikväll :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är tanken fortfarande att du skall bygga en invändig sump och placerar skummaren där?

Är lite nyfiken eftersom jag också har en 65 kub och funderar på att byta skummare. Jag har ingen sump och det är väl svårt att få till så här i efterhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är tanken fortfarande att du skall bygga en invändig sump och placerar skummaren där?

Är lite nyfiken eftersom jag också har en 65 kub och funderar på att byta skummare. Jag har ingen sump och det är väl svårt att få till så här i efterhand.

Japp, väntar på svart plexiglas från glasmästaren, han var tyvärr tvungen att beställa. Borde ha det hemma på fredag och då ska det limmas och trixas lite. Här kommer lite bilder.

Bild nr 1. Skummaren i det provosoriska karet. Skummar på ganska bra, förvånansvärt tyst, hörs bara ett vinande ljud och lite av bubblorna, pumpen är knäpptyst.

Bild nr 2. Karet, bara inställt. Belysningen ligger ovanpå, enbart T5 rören som är på så det blir bra med ljus. 250 W + 4*24W T5 på 275 L

post-2911-14468916204286_thumb.jpg

post-2911-14468916204477_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

hmmm, vad ska man säga? Sakta med säkert. Har haft fullt upp och noll tid till akvariet men nu har jag limmat ihop plexilådan och ytavrinningskammen. Karet står nu vattenfyllt (kranvatten) för att se hur mycket det kommer att dunsta och påverka nivån i "sumpen".

har även dragit el så jag har alla kontakter i akvariemöbeln, skönt och smidigt bara en kabel ut ur möbeln. Har även kommit över en UPS, kopplat så att den bara gå på pumparna vid ett ev. strömavbrott skönt!!

Mvh

post-2911-14468916281767_thumb.jpg

post-2911-14468916281947_thumb.jpg

post-2911-14468916282136_thumb.jpg

post-2911-1446891628236_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med UPS'en är både bra, och dåligt. Det fungerar sällan riktigt lika bra som väggspänning, eftersom UPS'en som bäst genererar en 4'kants våg. Spänningen till pumparna ser alltså inte riktigt ut som de väntar sig, vilket brukar leda till ökad förbrukning (kortare än väntad drivstid på UPS'ens batterier) men även dålig effekt ur pumpen, och eventuellt även oväsen.

Utöver det är UPS'er inte gjorda för att driva så små laster, så att större delen av UPS'ens förbrukning utgörs av förluster i själva UPS'en.

Har för mig det finns en tråd någonstans som går in på det här mer i detalj, men det kan ha varit på något annat forum med...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UPS'en är knäpptyst och driver pumparna i över en 45 min vid strömavbrott, har provat genom att dra ur kontakten ur väggen. Hoppas den fungerar lika när det händer på riktigt.

Här kommer lite bilder efter dagens arbete:

Kommer bli bra de där. Kör också med slimline blir finare när kalkalgerna börjar växa på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UPS'en i sig brukar inte väsnas, utan det är pumparna som kan vara ett bekymmer. Man konstruerar pumparna så att de drar nytta av sinus-formen på drivspänningen, och får automatiskt en mjuk rotationscykel där mesta möjliga dragkraft bara produceras under en liten del av arbetscykeln. En UPS som producerar 4'kants våg, ger pumpen maximal dragkraft hela tiden, vilket kan leda till mer missljud av samma typ som när flödet till eller från pumpen är för restriktivt samt även ökat slitage pga att rotationshastigheten varierar under ett varv. Större pumpar med fasta impellrar är mindre påverkade dels just för att den fasta impellern inte kan studsa fram och tillbaka när magneten snabbt slår över men även pga sin större rörliga massa som hjälper till för att ge en jämnare rotationshastighet. (Helt utan att ta hänsyn till vattnets motstånd, osv, kan det beskrivas så här. En 4-kantsvåg gör att var gång man går från dal till topp gör pumpen ett halvt varv, och står sen still tills våg-formen går till dal igen varvid den gör likadant. Med sinus-formen får man en mjuk övergång som "försiktigt" börjar dra i magneten tills kraften maximeras och sedan genast släpper av för att vända pol och börja dra på andra hållet.)

Utan att veta exakt vad det är för UPS, är det svårare att uttala sig, men 45 minuter låter rimligt... för dator utan skärm. Din skummare förbrukar enligt uppgift 15 watt, så förutsatt att du inte har ett par hundra watt till i pump kapacitet är 45minuter väldigt lite, vilket demonstrerar exakt vad jag menade. Om det sen är bra nog till dig och din tillämpning, är det ju bara att ignorera min gnällighet. Rent teoretiskt skulle UPS'en ha kapacitet att driva bara skummaren i något dygn som jämförelse. Förlusterna är så stora i en standard UPS att den tömmer sitt batteri utan last på 5-8 timmar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det börjar ta sig...

Karet har varit i ett stand by läge den senaste månaden. Har avverkat en hundmånad på jobbet från tidig morgon till sen kväll.

Har bara fyllt på det avdunstade vattnet. Har beställt korallim som jag tänkte lima stenarna med tillsammans med buntband. Tanken är att det ska bli två revpelare som på ett eller annat vis ska vara sammanlänkade. Alla koraller och fiskarna har klarat flytten bra. Inga bortfall, peppar pappar.

Skummaren fungerar sisådär. Skummar en teliknande blandning och låter nu ganska mycket. Någon som har något förslag på hur kan få den hyffsat tyst samt skumma bättre?

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest saltishenke

En rengörning kanske min lät som ett åskväder pga en liten snigel som fastnat på venturin

Viktigt är att du ställer in luften bra och sen har jag en bit syreslang och en petflaska med osmos som jag kopplar på luftskruven så att skummaren suger ner osmosvatten i luftslangen för det blir en liten beläggning av salt nere vid rotorn men den löses upp do så slipper du ta upp hela skummaren för rengörning.

Hoppas att du förstår ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Update.

Skummaren börjar fungera. Skummar nu en tjockare grönaktig sörja som luktar död fisk :/

Har även köpt en Fluval 305 där jag tänker exprementera lite med olika filtermatrial för att få bort små partiklar i vattnet.

I avrinningen så finns nu skummaren, doppvärmare och returpump. Har även fyllt upp resterande yta med biobollar. Vet att det råder delade meningar med det... Annars rullar karet på. ar märkt en ganska stor tillväxt på korallerna, antingen beror det på nya belysningen eller dom senaste stora delvattenbyterna.

mvh a

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...