Gå till innehåll

Gröna alger på rutan


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag hittade detta på forumet, en diskussion om gröna alger på rutan där några av de här på forumet som jag bedömt ha bra erfarenhet av saltvattenkar uttalat sig.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19898&highlight=gr%F6na

Har suttit och letat efter teorier om hur man blir av med de gröna algerna, men av att bedöma av den tråden är det ganska kört.. typ.. Jag letar, finns det några kommentarer? eller är det snällt att acceptera algskrapan 1-2 ggr i veckan? Jag är bortskämd från sötvattenskaren att man lätt kan få dem algfria..

jag har silikatfilter på min osmos, kör med phosfatremover.. mäter 0 i nitrat, 0 i fosfat.. men har ändå tillväxt på gröna alger. Lyser med 4x11 watt i mitt 37 liters kar 11h om dynet.. moonlight..

Finns det någon som läser detta med bra input är jag idel öra.

Vad är det för art på dessa gröna alger, bara gröna alger eller finns det något snyggt namn, om man vill leta i vetenskaplig litteratur om hela deras historia, för att använda den emot dem.

Mvh Peter

(shitt med olika alger det finns, blir bara yr av att försöka fatta det..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en metall halogenlampa till mitt 260 liters akvarium. Kanske är den för stark då jag får skrapa rutan 3 ggr i veckan. Brunalger får man ju lätt bort med en salaris fasciatus fisk och alger på stenarna med sjöborrar. Sedan äter kirurger alger men från rutan vet jag inte hur man får bort algerna. Skullle vilja sätta dit en sötvattens mal...=0)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Tack för tipsen.. vad jag har identifierat är att mitt kh svänger rätt bra i karet.. av någon anledning så tillsätter jag vatten med kh 8, 10% byte varje vecka, men sen sjunker kht under veckan.. vid låga kh så växer de bruna algerna som ogräs, vid höga kh, kh över 10 växer de gröna algerna bra..

jag vet inte varför kh sjunker, tillsätter buffer för att höja det.. så de sista tre veckorna som jag idenfierat detta fenomen har kh svängt på rätt bra... typ.. 5 -> 14 -> 5 -> 8 ungefär..

och jag vet inte om min identifiering till lågt resp. högt kh är korrekta med tanke på vilka alger som växer, eller om det faktiskt är svängningen i kh, dvs instabiliteten som får brun algerna att växa, och när kht blir högt dör brunalgerna, det har jag sett, men när de dör så passar de gröna algerna på att svänga upp..

En av faktorerna för algerna jag funderar på är just ljuset, men sen, korallerna konkurrerar med algerna också om ljuset, så det e svårt.. kanske är mina 11 timmar för lite..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har två 54 watts t5 tända i 10 timmar,

två 150 watts tända i 5 timmar

två 54 watts i 5timmar. i 450 liters karet

i Red sea karet har jag två 55 watt i 9 timmar

jag hade tänt längre tider tidigare men det blev för mycket att skrapa då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej hej..

jag är helt ny så lysna inte på mig.. men det finns saltvattensväxter.. gröna växter alltså.. om du stoppar i några sånna så kommer dom att ta näringen som algerna andvänder.. dom tar även koralernas näring så det där är en ballansgång.. men rätta mig gärna ni som kan.. bara en tiori.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vissa kör med caulerpa som jag tror räknas till högre alger..

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17511

men jag har inte så stor sump.. och jag vill inte ha det i karet riktigt.. de kan verkligen växa som ogräs om man får dem.. i alla fall vad jag läst om vad som händer i naturen..den går under namnet killer algae i medelhavet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Kör med (Caulerpa scalpelliformis) Och (Caulerpa racemosa) och enligt vissa så ska en del av caulerpa algerna ta näringen av dom "jobbiga" algerna.. inget som jag e nån expert på direkt.. men det e som du säger PeterGG, dom växer ordentligt om dom trivs, få skörda mina varje vecka för att det inte ska bli för mycket, och får dom inte tillräckligt me näring så dör dom, vilket inte e så mysigt heller, grummlar vattnet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har fått rätt bra ordning på detta kar numera. jag hade två damseller och två räkor i detta kar.. när räkorna flyttade ut kunde jag mata mycket mindre.. så nu behöver jag inte skrapa.. det var överbelastat.. skrapar en gång i månaden ungefär..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...