Gå till innehåll

Lågt Mg i Red Sea Salt (också)


mano

Rekommenderade inlägg

Har precis köpt ett magnesiumtest då jag misstänkte att det var magnesium som spökade och hindrade mig från att öka KH och kalcium. Mätte då dessa värden:

  • Magnesium 1000-1100 ppm
  • Kalcium 400 ppm
  • KH 6.0 dKH

Tog då och började blanda nytt saltvatten för att testa hur värden såg ut där:

  • Magnesium 1000 ppm
  • Kalcium 520 ppm
  • KH 9,5 dKH

Om dessa värden stämmer så verkar det ju vara helt värdelöst att göra vattenbyte för att få upp magnesium, ska jag hälla ut vattnet, slänga saltet och köpa nytt?

INFO

  1. Alla tester är JBL's och magnesiumtestet har tyvärr utgånget datum, men då affären hade slut på magnesiumtest så fick jag magnesiumtestet för en liten symbolisk summa.
  2. Saltet är "Red Sea Coral Pro Salt" och jag är inne på bottenskrapet av hinken.
  3. Använder kranvatten från Stockholm när jag blandar saltvatten.
  4. Använder en vipparmshydrometer som jag vet visar fel för att mäta salthalten men mäter precis samma i akvariet och det nyblandade saltvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är rätt många faktorer som kan spela dig ett spratt i dhär läget, jbl´s test är nog inte så optimalt specielt om de är gammalt.

Dina värden ser lite konstiga ut med tanke på hur högt ca är jämfört med mg, kanske dags för nya test.

Var nogran med att försluta behållaren för saltet så de hålls tort och inte reagerar med luftfuktigheten.

Vipparmsmätare har jag inte så mycket förtroende för, men är den kalibrerad så kommer den nog tillräckligt nära.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är rätt många faktorer som kan spela dig ett spratt i dhär läget, jbl´s test är nog inte så optimalt specielt om de är gammalt.

Håller fullständigt med, det finns ett par osäkerhetsfaktorer som jag inte är helt bekväm med.

Dina värden ser lite konstiga ut med tanke på hur högt ca är jämfört med mg, kanske dags för nya test.

Menar du att ca/mg är konstigt högt i akvariet eller det nyblandade saltvattnet?

Har mätt om kalcium med ett Red Sea Calcium Pro test:

  • Akvariet 390 ppm jämför med 400 ppm
  • Nyblandat 460 ppm jämför med 520 ppm

Det vart ganska stor skillnad i det nyblandade saltvattnet men inte i akvariet, kanske ska vänta några timmar till och testa om allting i hinken.

Var nogran med att försluta behållaren för saltet så de hålls tort och inte reagerar med luftfuktigheten.

Det är jag alltid.

Vipparmsmätare har jag inte så mycket förtroende för, men är den kalibrerad så kommer den nog tillräckligt nära.

Håller fullständigt med dig, har inte kostat mig på en refraktometer än men blir mer och mer sugen på att köpa en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har väl väntat ca ett dygn innan du mätt? Kan diffa lite annars, men att testen visar olika är inte helt ovanligt;) annars heller.

//NiXoN

12-15 timmar, är lite för otålig av mig. Hade inte reagerat om inte de två testerna hade visat så lika för akvarievattnet. Ska testa om det ikväll så får vi se om det har förändrats något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu testat alla värden igen i det nyblandade saltvattnet som nu stått i ca 24 timmar och får ungefär samma resultat. Är klart konfunderad och funderar på att ta med mig lite vatten till en affär och be dem testa salthalt, magnesium, kalcium och KH.

Det märkligaste av allt tycker jag är att jag får något högre magnesiumvärde i akvariet än i det nyblandade saltvattnet då jag, så vitt jag vet, inte har tillsatt något magnesium förutom via vattenbyten och kranvatten som ersättning för avdunstat vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har Red Sea specificerat vad värdena skall ligga på i deras salt? Om inte så kan det vara svårare att reklamera.

Klurade lite på hurvida du hade aningen hög salthalt i mixen skulle kunna förklara det höca ca värdet delvis. Jag skulle prova byta till ett annat MG test, salifert tex eller tropic marine som skall vara bra enligt D&D.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har Red Sea specificerat vad värdena skall ligga på i deras salt? Om inte så kan det vara svårare att reklamera.

Klurade lite på hurvida du hade aningen hög salthalt i mixen skulle kunna förklara det höca ca värdet delvis. Jag skulle prova byta till ett annat MG test, salifert tex eller tropic marine som skall vara bra enligt D&D.

//NiXoN

Jag har inte lyckats hitta spec för magnesium i Red Sea's salt, bara kalcium, pH och KH. Reklamering känns inte så intressant då mer än 90% av saltet är använt.

Det är möjligt att salthalten är något hög, har jämfört vipparmen med en refraktometer men bara i en punkt och då visade vipparmen ca 1,023 och refraktometern ca 1,028. Har nu blandat så att vipparmen visar ca 1,0205.

Enligt Red Sea's spec ska kalcium vara 480 ppm vid 35 promille.

Funderar mer på att be dem testa magnesium i en affär och köpa ett nytt test bara om det visar ordentligt fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför fortsätta köra ett utgånget test av ett ganska så tveksamt fabrikat (iallafall i saltvatten) ??

Häller du ut en dag gammal mjölk också?

Inte meningen att låta otrevlig men jag funderar starkt på att köpa någon multikalibrerings/referensvätska för att dra mina egna slutsatser om vilka tester som det är dags att slänga/byta ut oavsett om det är för att de är gamla eller just det testet från ett specifikt märke är opålitligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köper man Lidls mjök som smakar socker så kan man med lätthet hälla ut den en dag innan med;)

En referensvätska är nog alldrig fel skulle jag tycka men det är enklare om man utgår från ett test som brukar fungera bra.

//NiXoN

Det är nog sant men jag har ändå ingen stor lust att slänga bort alla tester som jag har (ca 10 st) som man ändå har betalat ganska mycket pengar för totalt. Speciellt inte med tanke på att jag är student och lever på studielån, vilket jag försöker att inte tänka på.

PS. Har aldrig handlat på Lidl men jag skulle inte gärna köpa mjölk därifrån. Har däremot hört att de ska ha bra korvar, dvs korvar med väldigt hög kötthalt. DS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny info, hade vägarna förbi en saltaffär som tyvärr inte hade några magnesiumtest inne men köpte iaf lite nytt salt då mitt är nästan slut och jag dessutom tänkte att jag kan testa magnesium i det för att få en bild om det är test som är fel eller magnesiumhalten.

Sagt och gjort (samma salthalt som förut):

  • KH 9 dKH
  • Kalcium 280 ppm (JBL), 250 ppm (Red Sea)
  • Magnesium 1300 ppm

Saltet är Tropic marin, är det normalt att det är så lågt kalcium i det?

OBS Red Sea testet har jag jämfört med elos och fått en diff på ~20 ppm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...