Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej allihopa

Har ett litet problem . Har just köpt ett nytt test. Problemet är att det visar nitrit i alla mina akvarium. Akvarium ett har var igång i ett år...där går en clown och clowntrigger (ca. 7-8 cm).

Akavrium 2: har vart igång i ca: 10 månader...där finns ingenting förutom ls. Akvarium 3 går 2 clowner, 1 magnifica, en kirurg (2 cm) och en kejsare (2,5 cm).

Mitt förra test visade 0 i nitrit på alla akvarium. Hur kan detta komma sig?? Vad skall jag göra. Den visar minst 0,5 mg / akvarium...

/Sofia

Postat

Det låter otroligt att du har nitrit i alla kar. Är du säker på att du utför testet och avläser resultatet rätt?

Vilket märke är det på testet och är det samma som du använt tidigare?

Postat

Wiking...det låter otroligt. Jag vet att jag har nitrat i alla kar men inte nitrit. Det är ett annat test som heter: Tropic Marin No2 och No3 test i ett. Förut använde jag Sera.

Postat

Jag vet inte hur Tropic Marin testet funkar men normalt skall man inte få något utslag på nitrit test.

Men 0,05 låter ju väldigt lite så det är kanske ok?

Någon annan som har detta test och kan vägleda Sofia?

Postat

0,05 är ingen fara - kan vara en mycket bra test (eller bra färgseende) - när jag kör nitrit på min fotospektometer så får jag alltid värden mellan 0,01 - 0,05 (som nitrit) - jag betraktar det som 0 på en fotospektometer - om en färgtest visar dessa värden så är det försumbart.

MVH Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...