Botan Postat 21 oktober 2008 Dela Postat 21 oktober 2008 Hej allihopaHar ett litet problem . Har just köpt ett nytt test. Problemet är att det visar nitrit i alla mina akvarium. Akvarium ett har var igång i ett år...där går en clown och clowntrigger (ca. 7-8 cm).Akavrium 2: har vart igång i ca: 10 månader...där finns ingenting förutom ls. Akvarium 3 går 2 clowner, 1 magnifica, en kirurg (2 cm) och en kejsare (2,5 cm).Mitt förra test visade 0 i nitrit på alla akvarium. Hur kan detta komma sig?? Vad skall jag göra. Den visar minst 0,5 mg / akvarium.../Sofia Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 21 oktober 2008 Dela Postat 21 oktober 2008 Det låter otroligt att du har nitrit i alla kar. Är du säker på att du utför testet och avläser resultatet rätt?Vilket märke är det på testet och är det samma som du använt tidigare? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 21 oktober 2008 Författare Dela Postat 21 oktober 2008 Wiking...det låter otroligt. Jag vet att jag har nitrat i alla kar men inte nitrit. Det är ett annat test som heter: Tropic Marin No2 och No3 test i ett. Förut använde jag Sera. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 21 oktober 2008 Dela Postat 21 oktober 2008 Jag tror det är något fel med ditt test. Kan du ta med lite vatten till någon kompis eller butik för dubbeltest? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 21 oktober 2008 Författare Dela Postat 21 oktober 2008 Jag måste nog göra det....tack för din hjälp i alla fall!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 21 oktober 2008 Författare Dela Postat 21 oktober 2008 Förresten den visar 0,05 g/akvarium är det fortfarande för mycket?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 21 oktober 2008 Dela Postat 21 oktober 2008 Jag vet inte hur Tropic Marin testet funkar men normalt skall man inte få något utslag på nitrit test.Men 0,05 låter ju väldigt lite så det är kanske ok?Någon annan som har detta test och kan vägleda Sofia? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 21 oktober 2008 Dela Postat 21 oktober 2008 0,05 är ingen fara - kan vara en mycket bra test (eller bra färgseende) - när jag kör nitrit på min fotospektometer så får jag alltid värden mellan 0,01 - 0,05 (som nitrit) - jag betraktar det som 0 på en fotospektometer - om en färgtest visar dessa värden så är det försumbart.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.